Clement Talbot Darracq
Franskmændede var førende inden for bilteknologien og bilindustrien og var interesseret i det britiske marked. På grund af fransk lovgivning var det vanskeligt at eksportere biler til det Britiske marked. Den engelske lovgivning på området var mere åbne og derfor valgte man at inkorporere sig med andre bilinteresserede i England. Det var måden Clement-Talbot-Darracq bliv til på over en tid.
Darracq
Efter at Alexandre Darracq 1855-1931 solgte sin Gladiator Bicycle-forretning i 1896 byggede han sin banebrydende bilfabrik, som han kaldte A. Darracq & Cie. Den lå i Suresnes, nær Paris. Der blev produceret racerbiler og personbiler samt flymotorer. Darracq blev hurtigt berømt for sine racerbiler. I 1903 omdanner Darracq sin nye forretning til et privatejet engelsk selskab ved navn A Darracq og Company Limited, idet han selv havde en betydelig aktiekapital og forblev i bestyrelsen.
Alexandre Darracq fortsatte med at drive forretningen fra Paris, men måtte i 1912 sælge sine aktier og i 1913 trak han sig helt tilbage efter mange års vanskeligheder, der bragte Darracq & Company Limited ud i økonomiske vanskeligheder. Han havde introduceret en ny speciel motor i 1911, hvilket viste sig at være en fuldstændig fiasko.
Under 1. verdenskrig
Under 1. verdenkrig blev produktionen hos A Darracq og Company Limited udskiftet til krigsmateriel. I 1916 blev det engelske selskab til et nyt firma ved navn Darracq Motor Engineering Company Limited.
Darracq og Clément Talbot fusionere
I 1919 blev Darracq Motor Engineering Company Limited fusioneret med Clément Talbot Motor Works og blev til Talbot-Darracq. Allerede i 1920 kommer Sunbeam Motor Car Company også med ind i firmaet, som nu kommer til at hedde Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D). I 1922 blev Darracqs navn droppet fra alle produkter, Suresnes-virksomheden blev omdøbt til Automobiles Talbot, og Suresnes-produkterne blev mærket som Talbot.
Alexandre Darracq døde i 1931.
Hans Suresnes-forretning i Frankrig skulle fortsætte, stadig under britisk kontrol, under navnet Talbot indtil 1935, da den blev erhvervet af investorer ledet af Suresnes-fabrikken ‘s administrerende direktør, Antonio Lago.
Clément-Talbot London
Talbot var oprindeligt et engelsk mærke for importerede franske biler fra den franske producent Clément-Bayard. Firmaet blev grundlagt i 1903 af Jarlen af Shrewsbury Charles Chetwynd-Talbot 1860-1921 i samarbejde med Adolphe Clément-Bayard 1855-1928, der producerede biler i Frankrig.
I 1905 begyndte firmaet på sælge importerede biler under mærket Clément-Talbot og påbegyndte produktion af biler på samlefabrikken Clément Talbot Motor Works på Barlby Road, Ladbroke Grove, North Kensington, London. De blev solgt under navnet Talbot efter det første år.
Den første Talbot fremstillet bil i England kom i 1906 og frem til 1910 fremstillede de 50-60 biler.
Under 1. verdenskrig fremstillede Clément Talbot Motor Works ambulancer. Efter krigen forsatte Clément Talbot Motor Works med, at producere biler i både Frankrig og Storbritannien indtil 1919, da Alexandre Darracq køber Clément Talbot Motor Works.
Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D)
Herefter sælges de fransk producerede biler med emblemet Darracq-Talbot eller Talbot-Darracq eller endda blot Darracq. Allerede næste år i juni 1920 køber Alexandre Darracq, Sunbeam Motor Car Company Limited og kommer til at være et selskab under et salgsselskab med navnet Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D). Læs mere om Sunbeam Motor Car Company Limited under Sunbeam
Jarlen fra Shrewsbury Charles Chetwynd-Talbot dør i 1921
Hver af de tre virksomheder fortsatte med at operere uafhængigt. S T D’s produkter blev fremstillet i henholdsvis Wolverhampton, London og Paris under hvert af deres navne. Louis Coatalen har trukket sig som administrerende direktør fra Sunbeam og er nu designkonsulent i Frankrig under S T D, hvor han primært er med til at designe racerbiler under de tre mærkenavne og af to nationaliteter.
S T D Motors Limited-gruppen i 1924 består af:
Clément-Talbot Limited fra North Kensington, London: Talbot biler
Darracq Motor Engineering Company Limited i Fulham London: karosseri
Sunbeam Motor Car Company Limited i Moorfield, Wolverhampton: Sunbeam biler
Jonas Woodhead & Sons Limited fra Osset, Leeds: bilfjedre i Frankrig
Automobiles Talbot SA fra Suresnes, Paris: Talbot-biler
Darracq Proprietary Company Limited i North Kensington, London: ejet de franske aktiver, der ikke ejes af Talbot SA
W & G Du Cros Limited fra Warple Way Acton, London erhvervskøretøjer, Gule taxaer, charabanc og buskarosserier, karrosseri og samling af franske sourcede Talbot-komponenter til salg på det britiske marked som Darracq-Talbot biler.
Heenan & Froude Limited af Worcester, konstruktionsingeniører
S T D forsøg på overlevelse
I begyndelsen af 1924 udbød S T D Motors aktier til offentligheden, for at få kapital til at finansiere Coatalens ambitioner for gruppens racerbiler, der skulle øge overskuddet, men efter fem år blev koncernens økonomiske reserver opbrugt, anlæg og maskiner var blevet forældede og koncernens produkter forældet. De økonomiske problemer i 1920’erne blev saneret i juni 1930 og dermed var håbet, at S T D Motors kunne komme videre med en hel ny bestyrelse under formandskab af general Sir Travers Clarke.
Den nye bestyrelse begyndte straks at arbejde på at implementere de fleste af Price Waterhouse-anbefalingerne, som var lavet i forbindelse med saneringen. I slutningen af 1931 rapporterede formanden et lille tab for STD Motors, men for første gang så det rimeligt ud for de 9 selskaber. 18 måneder senere begynder det igen at går dårligt. S D T Motors går konkurs i 1935.
Den franske Darracq del opkøbes af Simca.
Den Darracq ejededel af fabrik i Suresnes i Frankrig blev købt af Major Anthony Lago, som byggede nogle få bilmodeller inden 2. verdenskrig og ikke mindst succesfulde racerbiler efter 1945. Salget blev lammet af høje afgifter og fabrikationen blev opkøbt i 1959 af Simca.
Bilmærker i tal
Clément-Talbot London (1904–1916) |
|||||
Model | Årgang | Cylinder | Heste | Gearbox | Kubik |
11 hp | 1904 | 2 | 10 | 3 | 1526 |
14 hp | 1904 | 4 | 15.9 | 4 | 2409 |
20 hp | 1904 | 4 | 20.1 | 4 | 3053 |
27 hp | 1904 | 4 | 30 | 4 | 4942 |
8 hp | 1904–1906 | 2 | 7.9 | 3 | 1004 |
9 hp | 1905 | 2 | 12.4 | 3 | 1885 |
12 hp | 1905 | 4 | 17.9 | 4 | 2724 |
16 hp | 1905 | 4 | 20.1 | 4 | 3053 |
24 hp | 1905 | 4 | 24.8 | 4 | 4398 |
35 hp | 1905 | 4 | 35.7 | 4 | 6333 |
7 hp | 1905–1906 | 2 | 7.9 | 3 | 1004 |
10 hp | 1905–1906 | 2 | 12.4 | 3 | 1885 |
12 hp | 1905–1915 | 4 | 15.9 | 4 | 2409 |
12 hp | 1906 | 4 | 17.9 | 4 | 2724 |
12 hp | 1906 | 4 | 17.9 | 3 | 2724 |
20 hp | 1906 | 4 | 24.8 | 4 | 3770 |
24 hp | 1906 | 4 | 24.8 | 4 | 4398 |
35 hp | 1906 | 4 | 35.7 | 4 | 6333 |
8/10 hp * | 1907 | 2 | 9 | 3 | 1248 |
10/12 hp | 1907 | 2 | 12.4 | 4 | 1885 |
10/14 hp * | 1907 | 4 | 14 | 3 | 1591 |
15 hp | 1907 | 4 | 20.1 | 4 | 2976 |
20 hp | 1907 | 4 | 24.8 | 4 | 3770 |
24/30 hp * | 1907 | 4 | 24.8 | 4 | 4398 |
35/45 hp * | 1907–1908 | 4 | 35.7 | 4 | 6333 |
50/60 hp * | 1907–1908 | 4 | 48.6 | 4 | 8624 |
10 hp | 1908 | 2 | 12.4 | 4 | 1885 |
12 hp * | 1908 | 4 | 15.9 | 3 | 2409 |
15 hp | 1908 | 4 | 20.1 | 4 | 2976 |
25 hp | 1908 | 4 | 27.3 | 4 | 4155 |
35 hp | 1908–1911 | 4 | 35.7 | 4 | 5428 |
12 hp | 1909 | 4 | 15.9 | 4 | 2409 |
15 hp | 1909 | 4 | 20.1 | 4 | 2976 |
25 hp | 1909 | 4 | 27.3 | 4 | 4155 |
12 hp | 1910 | 4 | 15.9 | 4 | 2409 |
15 hp | 1910 | 4 | 20.1 | 4 | 2976 |
20 hp | 1910 | 6 | 23.8 | 4 | 3614 |
25 hp | 1910 | 4 | 25 | 4 | 4447 |
20 hp | 1911 | 6 | 23.8 | 4 | 3614 |
12 hp | 1911–1912 | 4 | 15.9 | 4 | 2409 |
15 hp | 1911–1912 | 4 | 20.1 | 4 | 3561 |
25 hp | 1911–1912 | 4 | 25 | 4 | 4447 |
20 hp | 1912 | 6 | 23.8 | 4 | 3614 |
15 hp | 1913 | 4 | 20.1 | 4 | 3561 |
20 hp | 1913 | 6 | 23.8 | 4 | 3614 |
25 hp | 1913 | 4 | 25 | 4 | 4447 |
12 hp | 1913–1914 | 4 | 15.9 | 4 | 2409 |
15-20 hp | 1914 | 4 | 15.9 | 4 | 2610 |
25-30 hp | 1914 | 4 | 25 | 4 | 4447 |
25-40 hp | 1914 | 6 | 23.8 | 4 | 3614 |
20-30 hp | 1914–1915 | 4 | 20.1 | 4 | 3561 |
12 hp | 1915 | 4 | 15.9 | 4 | 2409 |
15-20 hp | 1915 | 4 | 15.9 | 4 | 2610 |
25-30 hp | 1915 | 4 | 25 | 4 | 4447 |
25-50 hp | 1915 | 6 | 23.8 | 4 | 3921 |
Clément-Talbot London (1919–1938) |
||||
Model | Årgang | Cylinder | Heste | Kubik |
16 | 1914–1915 1921 | 4 | 15.9 | 2614 |
36 | 1915 -1921 | 6 | 23.8 | 3922 |
14 | 1921 | 4 | 12.9 | 1955 |
12-30 | 1922–1924 | 6 | 12 | 1454 |
8-18 | 1922–1926 | 4 | 8 | 970 |
10-23 | 1923–1926 | 4 | 8.9 | 1074 |
12-30 | 1924 | 6 | 13.4 | 1612 |
16-50 | 1924 | 6 | 18.2 | 2540 |
18-55 | 1925 | 6 | 18.2 | 2540 |
20-60 | 1926–1928 | 6 | 20.9 | 2916 |
14-45 | 1926–1935 | 6 | 13.8 | 1666 |
18-70 | 1930 | 6 | 18 | 2276 |
90 | 1930–1937 | 6 | 18 | 2276 |
75 | 1931–1937 | 6 | 18 | 2276 |
105 | 1931–1937 | 6 | 20.9 | 2969 |
65 | 1932–1935 | 6 | 13.8 | 1666 |
95 | 1933–1936 | 6 | 20.9 | 2969 |
110 | 1935–1937 | 6 | 23.8 | 3378 |
Eight | 1936 | 8 | 31.7 | 4504 |
10 | 1936–1939 | 4 | 9.8 | 1185 |
3-litre | 1937–1938 | 6 | 20.9 | 3181 |