Clement Talbot Darracq

Franskmændede var førende inden for bilteknologien og bilindustrien og var interesseret i det britiske marked. På grund af fransk lovgivning var det vanskeligt at eksportere biler til det Britiske marked. Den engelske lovgivning på området var mere åbne og derfor valgte man at inkorporere sig med andre bilinteresserede i England. Det var måden Clement-Talbot-Darracq bliv til på over en tid.

Daracq Gladiator cykel 1896 - Rootes Danmark
Daracq Gladiator cykel 1896

Darracq

Darracq bil 1904 - Rootes Danmark
Darracq bil 1904 til 350£

Efter at Alexandre Darracq 1855-1931 solgte sin Gladiator Bicycle-forretning i 1896 byggede han sin banebrydende bilfabrik, som han kaldte A. Darracq & Cie. Den lå i Suresnes, nær Paris. Der blev produceret racerbiler og personbiler samt flymotorer. Darracq blev hurtigt berømt for sine racerbiler. I 1903 omdanner Darracq sin nye forretning til et privatejet engelsk selskab ved navn A Darracq og Company Limited, idet han selv havde en betydelig aktiekapital og forblev i bestyrelsen.

Alexandre Darracq fortsatte med at drive forretningen fra Paris, men måtte i 1912 sælge sine aktier og i 1913 trak han sig helt tilbage efter mange års vanskeligheder, der bragte Darracq & Company Limited ud i økonomiske vanskeligheder. Han havde introduceret en ny speciel motor i 1911, hvilket viste sig at være en fuldstændig fiasko.

Talbot-Darracq salgs annonce - Rootes Danmark
Talbot-Darracq salgs annonce
Under 1. verdenskrig

Under 1. verdenkrig blev produktionen hos A Darracq og Company Limited udskiftet til krigsmateriel. I 1916 blev det engelske selskab til et nyt firma ved navn Darracq Motor Engineering Company Limited.

Darracq og Clément Talbot fusionere

I 1919 blev Darracq Motor Engineering Company Limited fusioneret med Clément Talbot Motor Works og blev til Talbot-Darracq. Allerede i 1920 kommer Sunbeam Motor Car Company  også med ind i firmaet, som nu kommer til at hedde Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D).  I 1922 blev Darracqs navn droppet fra alle produkter, Suresnes-virksomheden blev omdøbt til Automobiles Talbot, og Suresnes-produkterne blev mærket som Talbot.

Alexandre Darracq døde i 1931.

Hans Suresnes-forretning i Frankrig skulle fortsætte, stadig under britisk kontrol, under navnet Talbot indtil 1935, da den blev erhvervet af investorer ledet af Suresnes-fabrikken ‘s administrerende direktør, Antonio Lago.

Clément-Talbot    London

Clement Van 1903 - Rootes Danmark
Clement Van 1903

Talbot var oprindeligt et engelsk mærke for importerede franske biler fra den franske producent Clément-Bayard. Firmaet blev grundlagt i 1903 af Jarlen af Shrewsbury Charles Chetwynd-Talbot 1860-1921 i samarbejde med Adolphe Clément-Bayard 1855-1928, der producerede biler i Frankrig.

I 1905 begyndte firmaet på sælge importerede biler under mærket Clément-Talbot og påbegyndte produktion af biler på samlefabrikken Clément Talbot Motor Works på Barlby Road, Ladbroke Grove, North Kensington, London. De blev solgt under navnet Talbot efter det første år.

c
Clément-Talbot 1906

Den første Talbot fremstillet bil i England kom i 1906 og frem til 1910 fremstillede de 50-60 biler.

Under 1. verdenskrig fremstillede Clément Talbot Motor Works ambulancer. Efter krigen forsatte Clément Talbot Motor Works med, at producere biler i både Frankrig og Storbritannien indtil 1919, da Alexandre Darracq køber Clément Talbot Motor Works.

Talbot-Darracq logo - Rootes Danmark
Talbot-Darracq logo

Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D)

Herefter sælges de fransk producerede biler med emblemet Darracq-Talbot eller Talbot-Darracq eller endda blot Darracq. Allerede næste år i juni 1920 køber Alexandre Darracq, Sunbeam Motor Car Company Limited og kommer til at være et selskab under et salgsselskab med navnet  Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D). Læs mere om Sunbeam Motor Car Company Limited under Sunbeam

Jarlen fra Shrewsbury Charles Chetwynd-Talbot dør i 1921

Hver af de tre virksomheder fortsatte med at operere uafhængigt. S T D’s produkter blev fremstillet i henholdsvis Wolverhampton, London og Paris under hvert af deres navne.  Louis Coatalen har trukket sig som administrerende direktør fra Sunbeam og er nu designkonsulent i Frankrig under S T D, hvor han primært er med til at designe racerbiler under de tre mærkenavne og af to nationaliteter.

S T D Motors Limited-gruppen i 1924 består af:

Clément-Talbot Limited fra North Kensington, London:  Talbot biler
Darracq Motor Engineering Company Limited i Fulham London:  karosseri
Sunbeam Motor Car Company Limited i Moorfield, Wolverhampton: Sunbeam biler
Jonas Woodhead & Sons Limited fra Osset, Leeds:   bilfjedre i Frankrig
Automobiles Talbot SA fra Suresnes, Paris:  Talbot-biler
Darracq Proprietary Company Limited i North Kensington, London: ejet de franske aktiver, der ikke ejes af Talbot SA
W & G Du Cros Limited fra Warple Way Acton, London   erhvervskøretøjer, Gule taxaer, charabanc og buskarosserier, karrosseri og samling af franske sourcede Talbot-komponenter til salg på det britiske marked som Darracq-Talbot biler.
Heenan & Froude Limited af Worcester, konstruktionsingeniører

S T D forsøg på overlevelse

I begyndelsen af ​​1924 udbød S T D Motors aktier til offentligheden, for at få kapital til at finansiere Coatalens ambitioner for gruppens racerbiler, der skulle øge overskuddet, men efter fem år blev koncernens økonomiske reserver opbrugt, anlæg og maskiner var blevet forældede og koncernens produkter forældet. De økonomiske problemer i 1920’erne blev saneret i juni 1930 og dermed var håbet, at S T D Motors kunne komme videre med en hel ny bestyrelse under formandskab af general Sir Travers Clarke.

Den nye bestyrelse begyndte straks at arbejde på at implementere de fleste af Price Waterhouse-anbefalingerne, som var lavet i forbindelse med saneringen.  I slutningen af ​​1931 rapporterede formanden et lille tab for STD Motors, men for første gang så det rimeligt ud for de 9 selskaber. 18 måneder senere begynder det igen at går dårligt. S D T Motors  går konkurs i 1935.

Den franske Darracq del opkøbes af Simca.

Den Darracq ejededel af fabrik i Suresnes i Frankrig blev købt af Major Anthony Lago, som byggede nogle få bilmodeller inden 2. verdenskrig og ikke mindst succesfulde racerbiler efter 1945. Salget blev lammet af høje afgifter og fabrikationen blev opkøbt i 1959 af Simca.

Bilmærker i tal

Clément-Talbot London (1904–1916)

Model Årgang Cylinder Heste Gearbox Kubik
11 hp 1904 2 10 3 1526
14 hp 1904 4 15.9 4 2409
20 hp 1904 4 20.1 4 3053
27 hp 1904 4 30 4 4942
8 hp 1904–1906 2 7.9 3 1004
9 hp 1905 2 12.4 3 1885
12 hp 1905 4 17.9 4 2724
16 hp 1905 4 20.1 4 3053
24 hp 1905 4 24.8 4 4398
35 hp 1905 4 35.7 4 6333
7 hp 1905–1906 2 7.9 3 1004
10 hp 1905–1906 2 12.4 3 1885
12 hp 1905–1915 4 15.9 4 2409
12 hp 1906 4 17.9 4 2724
12 hp 1906 4 17.9 3 2724
20 hp 1906 4 24.8 4 3770
24 hp 1906 4 24.8 4 4398
35 hp 1906 4 35.7 4 6333
8/10 hp * 1907 2 9 3 1248
10/12 hp 1907 2 12.4 4 1885
10/14 hp * 1907 4 14 3 1591
15 hp 1907 4 20.1 4 2976
20 hp 1907 4 24.8 4 3770
24/30 hp * 1907 4 24.8 4 4398
35/45 hp * 1907–1908 4 35.7 4 6333
50/60 hp * 1907–1908 4 48.6 4 8624
10 hp 1908 2 12.4 4 1885
12 hp * 1908 4 15.9 3 2409
15 hp 1908 4 20.1 4 2976
25 hp 1908 4 27.3 4 4155
35 hp 1908–1911 4 35.7 4 5428
12 hp 1909 4 15.9 4 2409
15 hp 1909 4 20.1 4 2976
25 hp 1909 4 27.3 4 4155
12 hp 1910 4 15.9 4 2409
15 hp 1910 4 20.1 4 2976
20 hp 1910 6 23.8 4 3614
25 hp 1910 4 25 4 4447
20 hp 1911 6 23.8 4 3614
12 hp 1911–1912 4 15.9 4 2409
15 hp 1911–1912 4 20.1 4 3561
25 hp 1911–1912 4 25 4 4447
20 hp 1912 6 23.8 4 3614
15 hp 1913 4 20.1 4 3561
20 hp 1913 6 23.8 4 3614
25 hp 1913 4 25 4 4447
12 hp 1913–1914 4 15.9 4 2409
15-20 hp 1914 4 15.9 4 2610
25-30 hp 1914 4 25 4 4447
25-40 hp 1914 6 23.8 4 3614
20-30 hp 1914–1915 4 20.1 4 3561
12 hp 1915 4 15.9 4 2409
15-20 hp 1915 4 15.9 4 2610
25-30 hp 1915 4 25 4 4447
25-50 hp 1915 6 23.8 4 3921

 

Clément-Talbot London (1919–1938)

Model Årgang Cylinder Heste Kubik
16 1914–1915 1921 4 15.9 2614
36 1915 -1921 6 23.8 3922
14 1921 4 12.9 1955
12-30 1922–1924 6 12 1454
8-18 1922–1926 4 8 970
10-23 1923–1926 4 8.9 1074
12-30 1924 6 13.4 1612
16-50 1924 6 18.2 2540
18-55 1925 6 18.2 2540
20-60 1926–1928 6 20.9 2916
14-45 1926–1935 6 13.8 1666
18-70 1930 6 18 2276
90 1930–1937 6 18 2276
75 1931–1937 6 18 2276
105 1931–1937 6 20.9 2969
65 1932–1935 6 13.8 1666
95 1933–1936 6 20.9 2969
110 1935–1937 6 23.8 3378
Eight 1936 8 31.7 4504
10 1936–1939 4 9.8 1185
3-litre 1937–1938 6 20.9 3181