Sunbeam

15 år gammel kom John Marston i lære hos Edward Perry, der ejede Jeddo-værket japanware en slags stål- og tinvirksomhed ved Wolverhampton. 1859 købte John Marston 2 andre mindre japanware virksomheder ikke langt fra Edward Perry’s. Han stiftede sin egen virksomhed John Marston Limited. Han var så dygtigt, at da Edward Perry dør i 1869 overtager John Marston firmaet i 1871 og fusionere den med sin egen under navnet John Marston Limited.

I 1877 begynder John Marston at producere cykler, som han kalder Sunbeam på foranledning af sin hustru. John Marston kalder cykelvirksomhed for Sunbeamland Cycle Factory. Thomas Cureton kommer i lære hos John Marston og efter sin lærertid, bliver Thomas Cureton hans højre hånd. I 1898 køber John Marston endnu en virksomhed, som får navnet Villiers Engineering, som hans søn skulle drive på Villiers Street, deraf navnet. Villiers Engineering fremstillede komponenter til Sunbeam cyklerne. 

I perioden 1899 til 1901 eksperimenterer John Marston og Thomas Cureton med at udvikle en prototype på en bil. I 1901 bliver navnet Sunbeam registret som et bilmærke. Sunbeam komme med den første bil i 1901 med en enkelt cylinder og 3 hk motor i partnerskab med Maxwell Maberly-Smidt. I 1902 kom Thomas Charles Willis Pullinger til Sunbeam, efter han havde været i Frankrig siden 1891 hos Alexandre Darracq, fordi franskmændende var førende på bilområdet. Thomas Charles Willis Pullinger var sendt til Alexandre Darracq af Humber for at blive dygtigere, men under hans ophold i Frankrig kom Humber i vanskeligheder. Han kan ikke komme tilbage til humber, da han kommer tilbage til England.

I 1904 startede de produktionen af biler op efter Thomas Charles Willis Pullinger anbefalinger, som var at købet komponenter hos underleverandører som Berliet i Frankrig, producere resten selv og samle dem.  I 1905 udskilles bilproduktionen i selskabet Sunbeam Motor Car Company Limited.  Den restereden del af John Marston Limited fortsætter med produktionen af cykler. Her eksperimenteres også med motorcykler, men en mand bliver dræbt, så John Marston stopper med at gå den vej.

Sunbeam-1913-RD

I 1909 skiftede Louis Coatalen fra Hillman-Coatalen til Sunbeam og blev chefdesigner. Han omorganiserede snart produktionen, så næsten alle dele blev bygget internt i stedet for at stole på eksterne leverandører med deres variable kvalitet. Han introducerede hurtigt sit første design, Sunbeam 14/20, der første bil der havde akseldrevet bagaksel. Det blev opgraderet i 1911 med en lidt større motor og omdannet 16/20.

Louis Coatalen var især glad for racerbiler og blev en slags ekspert på dem. Efter Sunbeam 14/20 begyndte han at designe avancerede motorer med høj effekt, der kombinerer luftventiler med et oliesmøringssystem under tryk.  Det næste år lavede han Sunbeam Toodles II med et forbedret ventilsystem, der gjorde Nautilus-motoren til en succes.  Sunbeam bilerne udviklet mere og mere med konventionelle (for tiden) sideventilmotorer.

Første Verdenkrig – flymotorer

I 1912 begynder Sunbeam at lave flymotorer og Louis Coatalen brugte meget af sin tid på, at designe flymotorer. Under krigen gik Sunbeam sammen med andre virksomheder, om at fremstille fly. Foruden medproduktionen af fly producerede de også lastbiler og ambulancer. Sunbeam have susses med at introducere nye fremstillingsteknikker og blev den første, der byggede en aluminium single-Block motor, men den fik ikke succes før i 1930’erne.

Efter krigen

Det er planen, at John Marston’s tredje søn Roland Marston skal overtage formandsposten i Sunbeam Motor Car Company Limited, med Louis Coatalen, der i 1914 var blevet administrerende direktør sammen med William Marklew Iliff. Pludseligt dør sønnen Roland Marston i marts 1918 og dagen efter Rolands begravelse dør John Marston. Hans højre hånd Thomas Cureton er 82 år og er ved dårligt helbred. Thomas Cureton dør i 1921 i en alder af 82 år. 

Sunbeam var blandt de første britiske producenter, der leverede forhjulbremser på bilerne. Det var også på foranledning af Louis Coatalen, som var meget fremsynet og udviklede også afbalancering af hjulene (en teknik, der også blev siges at være udviklet af Sig Haugdahl). Coatalen fandt også ud af, at det ikke var lige meget hvor oliepumpen var placeret og en at biler skulle have støddæmpere.

Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D)

I juni 1920 køber Alexandre Darracq, Sunbeam Motor Car Company Limited og det kommer med ind i firmaet, som kommer nu til at være et selskab under Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D).

S T D’s produkter blev fremstillet på de oprindelige steder i henholdsvis Wolverhampton, London og Paris under hvert af deres navne. Sunbeams raceraktiviteter flyttet til Suresnes nær Paris i Frankrig og Louis Coatalen har trukket sig, som administrerende direktør for Sunbeam Motor Car Company Limited og er nu designerkonsulent i Frankrig under S T D, hvor han primært er med til at designe racerbiler under de tre mærkenavne og af to nationaliteter.

I begyndelsen af ​​1924 udbød S T D Motors aktier til offentligheden, for at få kapital til at finansiere Coatalens ambitioner for gruppens racerbiler, der skulle øge overskuddet, men efter fem år blev koncernens økonomiske reserver opbrugt, anlæg og maskiner var blevet forældede og koncernens produkter forældet. De økonomiske problemer i 1920’erne blev saneret i juni 1930 og dermed håbede man, at S T D Motors kunne komme videre med en hel ny bestyrelse under formandskab af general Sir Travers Clarke. Den nye bestyrelse begyndte straks at arbejde på at implementere de fleste af Price Waterhouse-anbefalingerne, som var lavet i forbindelse med saneringen.  I slutningen af ​​1931 rapporterede formanden et lille tab for STD Motors, men for første gang så det rimeligt ud for de 9 selskaber. 18 måneder senere begynder det igen at går dårligt. S D T Motors  går konkurs i 1935.

De engelske selskaber af S D T Motors, som er Clement-Talbot- Sunbeam overtages af Rootes i 1935. Clement-Talbot- Sunbeam udfases i 1938 og bliver til Sunbeam-Talbot.

Sunbeam Mk 3 coupe
Sunbeam-Talbot 10 Saloon

 

 

 

 

 

 

 

Sunbeam Rapier FB-1969
Sunbeam Rapier cabbrilet

 

 

Alpines

Alpine JCF

 

Sunbeam i antal

SUNBEAM MOTOR Co.: I årene 1899-1935 blev produceret i alt 32459 biler.

80% af karrosserierne var Sunbeam Motor Companys egen produktion.

I årene indtil 1918 blev produceret 11113 biler.

Sunbeam – (visse angivelser er lidt usikre)

Proto/4/6/8 hp     1899-01 12 16                           1927-30 3495 Alpine CKD s.2-4 369
Mabley                 1901-03 130 25                           1926-32 1356 Harrington A 1961-63 150
10/12                  1903-04 77 30 & 35                  1926-29 65 Harrington B       Le-Mans  1961 250
16/18                        1904 2 3 ltr. Super Sports  1925-29 315 Harrington Tiger V8 Coupe 1961 2
12/14                        1905 173 16/18,2                   1931-33 1045 Harrington type C   1962-63 12
16/20                  1906-07 400 3 ltr. Super Sports  1930-35 40 Harrington type D   1963-64 12
20                             1908 200 Dawn                  1934-35 575 Tiger Mk 1   1964-65 3763
16/20                  1910-14 987 20                        1926-30 2550 Tiger Le Mans Coupe    1964 3
25/30                        1907 12 20                        1931-33 772 Tiger Mk 1  Prototype & photocar  1965 2
25/30                  1910-14 453 20/18,2/19,8/20,9  1933-35 220 Tiger Mk 1 Prototype & photocar   1965 2
35                             1908 12 25/23,8              1933-35 309 CKD  Tiger Mk 1 Sydafrika      1964-67 73
Westinghouse          1908 2 21 Sports           1934-35 40 Tiger Mk 1a 1965-66 2706
14/18 & 20         1908-09 100 Speed models    1933-34 98 Tiger Mk 2 Production Analyses 1966 2
12/16                  1910-14 4946 25 Sports                1935 17 Tiger Mk 2   1966-67 534
18/22                        1911 60 Sunbeam 30 Exp.8 1936 4 Lotus            1979-81 2308
Arab 1 aeroengine WW1 Få tusinde Alpine               1953-55 3000 1600TT (424)  1979-81 10113
20                             1915 112 Sunbeam Mk.3  1954-57 5249 Imp Stiletto   1967-73 10000
30                        1915-16 13 Alpine Special 75 Imp Sport     1967-73 10000
16                        1915-17 1628 Rapier s.1          1955-57 7477 Fastback/H120  1967-76 46204
16 (by Rover)      1916-17 1781 Rapier s.2          1958-59 15151 Avenger        1979-81 37309
16                       1919-21 2050 Rapier s.3          1959-61 15368 Sunbeam       1979-81 105847
16/40                 1922-23 895 Rapier s.3A       1961-63 17354 Venezia        1963-65 145
16/50                       1924 26 Rapier s.4          1963-65 9700 Asp                    1963 1
24                       1919-21 905 Rapier s.5          1965-67 3759 Talbot R424 1977-81 200000
14                       1922-23 1500 Alpine s.1          1959-60 11904 Commer Imp van   1965-70 18174
14/40                  1923-26 2850 Alpine s.2          1960-63 19956
24/60                  1922-23 500 Alpine s.3          1963-64 5863
12/30                  1923-25 95 Alpine s.4          1964-65 12406
20/60                  1924-26 1560 Alpine s. 4A       1964-65
24/70                       1924 102 Alpine s.5          1965-68 19122
14/60                       1926 6

Sunbeam-Talbot i antal

Sunbeam-Talbot – (visse angivelser er lidt usikre)

 S-T 10                    1938-39 3304  S-T 3 litre     1937-39 1266  S-T 90 Mk.1      1948-50 4000
 S-T 10                    1945-48

(Talbot 10)             1936-39

1415

9558

 S-T 4 litre     1939-40 229  S-T 90 Mk 2      1950-52 5493
 S-T 2 litre               1939-48 1306  S-T 80          1948-50 3500  S-T 90 Mk 2A    1952-54 10888

 

Sunbeam, Sunbeam-Talbot køretøjeri modeller igennem tiderne.

SUNBEAM biler/racervogne/lastvogne/busser 1899-1981.

Sunbeam 1899-1937                                                                                                                         

Model Årgang Motortype                BHP Motorvolumen Boring x Slag Dæk
Prototype 1899 1 cyl. Forman           5 BHP
Prototype 1901 2 cyl. Forman        5-6 BHP
Mabley 1901-03 1 cyl. De Dion     2,75 BHP 326 ccm 74 x 74 mm
12/16 1902-05 4 cyl. sidev. Berliet 2413 ccm 80 x 120 mm
10/12 1903-04 4 cyl. sidev. Berliet 2413 ccm 80 x 120 mm
16/18 1904 6 cyl. sidev. T-head 3618 ccm 80 x 120 mm
12/14 1905 4 cyl. sidev. T-head 2660 ccm 84 x 120 mm
16/20 1906-07 4 cyl. sidev. 3402 ccm 95 x 120 mm 875 x 105
25/30 1907 6 cyl. sidev. 5103 ccm 95 x 120 mm 820 x 120
Westinghouse 1908
20 1908 4 cyl. sidev.            20 BHP 4503 ccm 105 x 130 mm 880 x 120
35 1908 4 cyl. sidev. 6333 ccm 120 x 140 mm 880 x 120
16    (14 pers. bus) 1909 2 cyl. sidev. 3166 ccm 120 x 140 mm
14 – 14/16 1909-10 4 cyl. sidev.            22 BHP 3402 ccm 95 x 120 mm 815 x 105
12/16 TT Nautilus 1909 4 cyl. ohc. 3215 ccm 80 x 160 mm
14/20 – 14/18 1909-10 4 cyl. sidev.T-head 54 BHP 3828 ccm 95 x 135 mm 815 x 105
12/16 1910-11 4 cyl. sidev.T-head 58 BHP 2413 ccm 80 x 120 mm 810 x 90
16/20 1910-11 4 cyl. sidev.T-head 54 BHP 3828 ccm 95 x 135 mm
16/20 TT 1911 4 cyl. ohc. 4244 ccm 92 x 160 mm
25/30 1910-11 4 cyl. sidev.T-head 4676 ccm 105 x 135 mm 820 x 120
3 litre TT 1912-13 4 cyl. ohc.          74/87 BHP 2996 ccm 80 x 149 mm
18/22 1911 6 cyl. sidev.T-head 46 BHP 3619 ccm 80 x 120 mm 820 x 120
12/16 1912-14 4 cyl. sidev. 3016 ccm 80 x 150 mm 815 x 105
16/20 1912-14 4 cyl. sidev. 4073 ccm 90 x 160 mm 820 x 120
9 litre GP 1913-14 V12 cyl. 2 x ohc 9000 ccm
3,3 litre TT 1914 4 cyl. 2 x ohc          99 BHP 3296 ccm 81,5 x 156 mm
4,4 litre GP 1914 4 cyl. 2 x ohc 4441 ccm 94 x 160 mm
25/30 1912-14 6 cyl. sidev. 6105 ccm 90 x 160 mm 820 x 120
20 1915 4 cyl. sidev. 4070 ccm 90 x 110 mm 820 x 120
30 1915-16 6 cyl. sidev. 6105 ccm 90 x 160 mm 880 x 120
16 1915-16 4 cyl. sidev. 3016 ccm 80 x 150 mm 820 x 120
16 1919-21 4 cyl. sidev. 3016 ccm 80 x 150 mm 815 x 105
16 Sport 1922 4 cyl. ohc 16 valve 60 BHP 3016 ccm 80 x 150 mm 815 x 105
Indianapolis 1916 6 cyl. 2 x ohc
16 Rover-Sunbeam 1916-17 4 cyl. sidev. 3016 ccm 80 x 150 mm Military
24 1919-21 6 cyl. sidev.            50 BHP 4524 ccm 80 x 150 mm 820 x 120
24 Sport 1922 6 cyl. ohc 16 valve 4524 ccm 80 x 150 mm 820 x 120
Manitou GP 1920 V12 cyl. 2 x ohc   300 BHP 18322 ccm 120 x 135 mm
3 litre GP 1921 8 cyl. 2 x ohc 108/112 BHP 2974 ccm 65 x 112 mm
5 litre GP 1922 5000 ccm
2 litre GP 1922 4 cyl. 2 x ohc          88 BHP 1975 ccm 68 x 136 mm
2 litre GP 1923 6 cyl. 2 x ohc        108 BHP 1988 ccm 67 x 94 mm
2 litre GP 1924 6 cyl. 2 x ohc        138 BHP 1988 ccm 67 x 94 mm

 

14 1922-23 4 cyl. topv. 1954 ccm 72 x 120 mm 815 x 105
16/40 1922-23 4 cyl. topv.              80 BHP 3016 ccm 80 x 150 mm 820 x 120
14 1923 4 cyl. topv. 2121 ccm 75 x 120 mm 815 x 105
24/60 1922-23 6 cyl. topv.             63 BHP 4524 ccm 80 x 150 mm 820 x 120
24/70 1924 6 cyl. topv.             70 BHP 4524 ccm 80 x 150 mm 895 x 135
12/30 1924 4 cyl. topv. 1598 ccm 68 x 110 mm 765 x 105
Sprint rekordvogn 1922-27 V12 cyl. 2 x ohc   350 BHP 18322 ccm 120 x 135 mm
4 litre GP 1926-27 V12 cyl. 2 x ohc   305 BHP 3976 ccm 67 x 94 mm
Sprint rekordvogn 1927 2 x V12               1000 BHP 45000 ccm
14/40 1923-26 4 cyl. topv.              41 BHP 2121 ccm 75 x 120 mm 820 x 120
16/50 1924 6 cyl. topv. 2540 ccm 70 x 110 mm 820 x 120
20/60 1924-26 6 cyl. topv. 3181 ccm 75 x 120 mm 820 x 120
3 litre Super Sport 1925-30 6 cyl. 2 x ohc.         93 BHP 2916 ccm 75 x 110 mm 31 x 5.25
14/60 1926 6 cyl. topv. 2035 ccm 67,5 x 95 mm
30/90 1926-27 8 cyl. topv. 4828/5028 ccm 80 x 120 mm 33 x 6.75
30 1926-29 8 cyl. topv. 4828 ccm 80 x 120 mm 33 x 6.75
16 (16,9 hp) 1927-33 6 cyl. topv.              44 BHP 2035 ccm 67,5 x 96 mm 4.75 x 21
16 (18,2 hp) 1931-33 6 cyl. topv.              50 BHP 2194 ccm 70 x 96 mm 30 x 5.25
20 (20,9 hp) 1926-30 6 cyl. topv.              55 BHP 2916 ccm 75 x 110 mm 5.25 x 21
20 (23,8 hp) 1931-33 6 cyl. topv.              74 BHP 3317 ccm 80 x 110 mm 600 x 20
20 (18,2 hp) 1933-35 6 cyl. topv.              50 BHP 2194 ccm 70 x 96 mm 5.50 x 19
20 (19,8 hp) 1933-35 6 cyl. topv.              59 BHP 2762 ccm 73 x 110 mm 5,50 x 19
25 1926-32 6 cyl. topv.              72 BHP 3619 ccm 80 x 120 mm 600 x 21
35 1926-29 8 cyl. topv. 5447 ccm 85 x 120 mm 33 x 6.75
20 Speed (20,9 hp) 1933-34 6 cyl. topv.              72 BHP 2916 ccm 75 x 110 mm 6.00 x 18
21 Sports 1934-35 6 cyl. topv.              72 BHP 2916 ccm 75 x 110 mm 600 x 18
25 Sports 1935 6 cyl. topv.              74 BHP 3317 ccm 80 x 110 mm
25 (23,8 hp) 1933-35 6 cyl. topv.              74 BHP 3317 ccm 80 x 110 mm 6.50 x 18
Dawn 1934-35 4 cyl. topv.              49 BHP 1627 ccm 72 x 100 mm 4.75 x 18
30 (Exp.8) 4 stk.

Første Rootes-bil

1936 8 cyl. topv.            150 BHP 4503 ccm 80 x 112 mm 7.00 x 17

Sunbeam-Talbot 1937-1954

Model Årgang Motortype                  BHP Motorvolumen Boring x Slag Dæk
3 litre 1937-39 6 cyl. sidev.            82 BHP 3181 ccm 75 x 120 mm 6.25 x 16
4 litre 1939-40 6 cyl. sidev.          100 BHP 4086 ccm 85 x 120 mm 6.25 x 16
Ten 1938-48 4 cyl. sidev.       38/41 BHP 1185 ccm 63 x 95 mm 5.25 x 16
2 litre 1939-48 4 cyl. sidev.       52/56 BHP 1944 ccm 75 x 110 mm 5.25 x 16
80 1948-50 4 cyl. topv.              47 BHP 1185 ccm 63 x 95 mm 5.50 x 16
90 Mk 1 1948-50 4 cyl. topv.              64 BHP 1944 ccm 75 x 110 mm 5.50 x 16
90 Mk 2 1950-52 4 cyl. topv.              70 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
90 Mk 2A 1952-54 4 cyl. topv.              77 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16

 

 Sunbeam 1954-1981

Model Årgang Motortype                 BHP Motorvolumen Boring x Slag Dæk
Mk 3 1954-57 4 cyl. topv.              80 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
Mk 3S 1957 4 cyl. topv.              92 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
Alpine 2A 1953-54 4 cyl. topv.              77 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
Alpine Mk 3 1954-55 4 cyl. topv.              80 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
Rapier serie 1 1955-57 4 cyl. topv.      62,5/67 BHP 1390 ccm 76,2 x 76,2 mm 5.60 x 15
Rapier serie 2 1958-59 4 cyl. topv.              68 BHP 1494 ccm 79 x 76,2 mm 5.60 x 15
Rapier serie 3 1959-61 4 cyl. topv.              73 BHP 1494 ccm 79 x 76,2 mm 5.60 x 15
Rapier serie 3A 1961-63 4 cyl. topv.              75 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.60 x 15
Asp (1 stk.) 1963 4 cyl. ohc. 998 ccm 72,5 x 60,4 mm 155 x 12
Rapier serie 4 1963-65 4 cyl. topv.           78,5 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 6.00 x 13
Rapier serie 5 1965-67 4 cyl. topv.              85 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 6.00 x 13
Alpine serie 1 1959-60 4 cyl. topv.              78 BHP 1494 ccm 79 x 76,2 mm 5.60 x 13
Alpine serie 2 1960-63 4 cyl. topv.              80 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 2 CKD 1960-63 4 cyl. topv.              80 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 3 1963-64 4 cyl. topv.         77/82 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 3 CKD 1963-64 4 cyl. topv.         77/82 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 4 1964-65 4 cyl. topv.           80,5 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 4A 1964-65 4 cyl. topv.           80,5 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5,90 x 13
Alpine serie 4 CKD 1964-65 4 cyl. topv.           80,5 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 5 1965-68 4 cyl. topv.           92,5 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 5.90 x 13
Alpine serie 5 CKD 1965-68 4 cyl. topv.           92,5 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 5.90 x 13
Harrington A 1961 4 cyl. topv. 88/93/100 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
HarringtonLeMans 1961 4 cyl. topv.            104 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Harrington Coupe 1961 V8 cyl. topv.         164 BHP 4261 ccm 96,5 x  73 mm
Harrington C 1962-63 4 cyl. topv. 88/93/100 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Harrington D 1963 4 cyl. topv. 88/93/100 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x13
Venezia 1963-65 4 cyl. topv.              88 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 6.00 x 13
Imp 900 1966-76 4 cyl. ohc.               42 BHP 875 ccm 68 x 60,4 mm 5.50 x 12
Imp Sport 1966-76 4 cyl. ohc.               55 BHP 875 ccm 68 x 60,4 mm 155 x 12
Rally Imp 1965-69 4 cyl. ohc.   60/70/100 BHP 998 ccm 72,5 x 60,4 mm 155 x 12
Stiletto  California 1967-73 4 cyl. ohc.              51  BHP 875 ccm 68 x 60,4 mm 5.50 x 12
Tiger Mk 1 & CKD 1964-66 V8 cyl. topv.         164 BHP 4261 ccm 96,5 x 73 mm 5.90 x 13
Tiger Mk 2 1967 V8 cyl. topv.         200 BHP 4727 ccm 101,6 x 73 mm 5.90 x 13
Rapier Fast-Back 1967-76 4 cyl. topv.              88 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 155 x 13
Rapier H120 1968-76 4 cyl. topv.            110 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 165 x 13
Alpine Arrow 1969-75 4 cyl. topv.              74 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 6.00 x 13
Avenger 1970-73 4 cyl. topv.              53 DIN 1248 ccm 78,6 x 64,3 mm 155 x 13
Avenger GL 1970-73 4 cyl. topv.              57 DIN 1295 ccm 78,6 x 66,7 mm 155 x 13
Avenger GT 1970-73 4 cyl. topv.              75 DIN 1498 ccm 86 x 64,3 mm 155 x 13
Avenger GLS 1972-73 4 cyl. topv.              75 DIN 1498 ccm 86 x 64,3 mm 155 x 13
Avenger Tiger 1972-73 4 cyl. topv.            100 DIN 1599 ccm 87,6 x 66,3 mm 175 x 13
Avenger 1250   DK 1970-73 4 cyl. topv.              58 BHP 1248 ccm 78,6 x 64,3 mm 155 x 13
Avenger 1500 1970-73 4 cyl. topv.              70 BHP 1498 ccm 86 x 64,3 mm 155 x 13

 

Avenger 1300   DK 1973-77 4 cyl. topv.              57 DIN 1295 ccm 78,6 x 66,7 mm 5.60 x 13
Avenger 1600   DK 1973-77 4 cyl. topv.              69 DIN 1599 ccm 87,6 x 66,3 mm 155 x 13
Hunter 1500 1966-69 4 cyl. topv.              60 DIN 1496 ccm 81,5 x 71,6 mm 5.60 x 13
Hunter 1700 1967-77 4 cyl. topv.              65 DIN 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 5.60 x 13
Hunter 1725 GT 1970-71 4 cyl. topv.              88 DIN 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 165 x 13
Hunter GLS  H120 1972-77 4 cyl. topv.            110 DIN 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 165 x 13
Hunter Vouge 1966-70 4 cyl. topv.              80 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 6.00 x 13
Hunter Sceptre 1969-74 4 cyl. topv.              88 DIN 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 6.00 x 13
Chrysler Sunbeam

LS (type 424)

1977-79 4 cyl. OHC              42 DIN 928 ccm 70 x 60,3 mm 145 x 13
Chrysler Sunbeam

GL (type 424)

1977-79 4 cyl. topv.        54 DIN 1295 ccm 78,6 x 66,7 mm 155 x 13
Chrysler Sunbeam

GLS (type 424)

1978-79 4 cyl. topv.       80 DIN 1598 ccm 87,3 x 66,7 mm 155 x 13
Chrysler Sunbeam

TI (type 424)

1978-79 4 cyl. topv.         100 DIN 1598 ccm 87,3 x 66,7 mm 155 x 13
Talbot Sunbeam

Lotus (type 424)

1979-81 4 cyl. topv.        149 DIN 2140 ccm 95,2 x 76,2 mm 185 x 13
Talbot Sunbeam

Rally (type 424)

1979-81 4 cyl. 2xOHC    240 DIN 2140 ccm 95,2 x 76,2 mm 185 x 13

Sunbeam – Guy Commercial Vehicles efter 1943  

Model / Karrosserifabrik Årgang Motortype                      BHP Biltype Aksler Passager
W4

Park-Royal, Weymann

1943-67 Elektrisk motor Dobbeltdækker

Trolleybus

2
F4/F4A      Park-Royal

Commonwealth Engineering

1948-65 Elektrisk motor Dobbelt-/enkelt

Trolleybus

37
S7/S7A

Park Royal

1948-68 Elektrisk motor Dobbeltdækker

Trolleybus

3
”Arab”

”Johannisburg Giant”

1955-62 12 ltr. Rolls-Royce dieselmotor Dobbeltdækker 105
Wulfrunian 1959-62 Elektrisk motor Dobbeltdækker

Trolleybus

East Lancashire

Coachbuilders

1956-62 Elektrisk motor Trolleybus 2
Willowbrook

Bodies

1956-62 Elektrisk motor Dobbeltdækker

Trolleybus

2 70
Sunbeam (mælkebil) ca. 1960 Elektrisk motor varebil 2

Sunbeam-busser fremstilles ikke mere efter 1962.

 

Sunbeam Commercial Vehicles 1928-1939

Model / karosserifabrik
Årgang Motortype                        BHP Biltype Aksler Passager
16                  30 cwt. 1909 2 cyl. sidev. motor på 3167 ccm. Bus 2 14
Sikh

Dobson

1928-33 6-cyl. topv.  8000 ccm motor.

142 BHP

Dobbeltdækker

bus

3 62-70
Pathan       Short Brothers

    Ruston&Wilson, Taylor

1929-38 6 cyl. topv. 6600 ccm motor.

110 BHP

Bus 2 26
S3 1934-35 6 cyl. sidev. benzin Bus 3 (6×4) 55/60
SF4/2                 5,9 tons 1935 6 cyl. sidev. benzin     45 BHP Bus 2 32/34
SS6K                 9,0 tons 1935 6 cyl. sidev. benzin     45 BHP Dobbeltdækker

bus

3 (6×4) 60
DF2

Brush

1936-48 Dobbeltdækker

bus

MS1

Park-Royal, Weymann

Metro-Cammell

1931-33 Elektrisk motor Dobbeltdækker

Trolleybus

3
MS2               12,3 tons

Metro-Cammell

Weymann, Park-Royal

1934-48 Elektrisk motor      500Volt/70HP Dobbeltdækker

Trolleybus

3  (6×4) 60/66
MF1               7,8 tons

Park-Royal

1934-49 Elektrisk motor      500Volt/70HP Dobbeltdækker

Trolleybus

2 32/34
MF2              12,2 tons

Park-Royal, Beadle, Roe

1934-52 Elektrisk motor      500Volt/70HP Dobbeltdækker

Trolleybus

2 48/52
MS3

Metro-Cammell, Beadle

1934-48 Elektrisk motor      500Volt/70HP Dobbeltdækker

Trolleybus

3 55/60
MF2/A 1935-39 Elektrisk motor      500Volt/70HP Dobbeltdækker

Trolleybus

2 48/54
MF3 1936-39 Elektrisk motor      500Volt/70HP Trolleybus 2 20/24
MB 1939 Elektrisk motor 12/15 cwt lastbil 2
BHT ”Johannisburg” 1938- Elektrisk motor Dobbeltdækker

Trolleybus

2
MF3/A 1936-39 Elektrisk motor      500Volt/70HP Trolleybus 2 24
MF2B 1934-65 Trolleybus