Rootes bilernes vej til danskerne
Karl Wilhelm Bruun (K.W. Bruun) blev født i slutningen af 1800 tallet (1897). I 1914 handlede K.W. Bruun sin allerførste bil. Det blev begyndelsen på en over hundrede år lang historie, som bl.a. omfatter Rootes bilernes vej til danskerne og et dansk bil imperium, som minder lidt om brødrene Rootes’s.
I 1925 blev K.W. Bruun importør af Fiat på det danske marked og i 1930 stiftede han British Motors, der senere skulle blive til Interdan.
I British Motors samarbejdede han med engelske Rootes Group omkring importen af Humber, Hillman & Sunbeam bilerne, hvor de smukke køretøjer prydede det store showroom, man på den tid havde ved siden af Østerport station.
Når bilerne blev importeret til Danmark, ankom de til København og her stod de i Frihavnen til de blev solgt. Det var en stor fordel for British Motors, for så skulle der ikke betales registreringsafgift eller – efter krigen – den såkaldte særafgift “dollarpræmie”, før bilerne blev solgt. Bilerne uden plader i udstillingen ved Østerport, gik under samme regler.
Da Danmark blev besat i 1940 gemte K.W. Bruun 150 biler i lader og hos venner og omdannede bilhuset på Østerbro til kunsthandel. Ved at satse på kunst, tørv, skosåler og ’gemte biler’ kom K.W. Bruun godt igennem krigen – endda med overskud og uden at skulle fyre nogle medarbejdere – sidstnævnte lå ham meget på sinde. I øvrigt var en af K.W. Bruuns leveregler “Penge må aldrig være målet. Kun midlet”.
Interdan
I 1952 skiftede British Motors navn til Interdan i forbindelse med, at selskabet også blev importør af Peugeot. I de forløbne år har mange bilmærker været i stald hos Interdan.
Men det har ikke kun været en milliardforretning, som K.W. Bruun stod ved rorpinden for. Indtil sin død var han i alle årene en ivrig sejlsportsmand og han påstod, at det var hemmeligheden bag hans gode helbred og nattesøvn: ”Når man har kontakt med havet, får man sin sag for. Så nytter det ikke noget, at man er nok så kæphøj. På søen lærer man, hvad man virkelig er værd”.
I 1957 fylder K.W. Bruun 60 år og gaven fra hans medarbejdere er denne Humber fra 1904. Det er K.W. Bruun ved rattet og den lille dreng, der sidder ved siden af, er nuværende bestyrelsesformand i INTERDAN Holding A/S, Anders Bruun.
Personlig ven med Rootes familien
I 1967 da Chrysler overtog engelske Rootes, blev kontrakten opsagt med Interdan (K.W. Bruun) og 37 års godt samarbejdet var slut. Økonomisk havde det ikke megen betydning, da Rootes ikke fykdte meget i Danmark. Men for K.W. Bruun var det et personligt tab, da det var samarbejdet med Rootes, der havde fået K W Bruun til at danne British Motors A/S i 1930. Desuden var K. W. Bruun en personlig ven af Rootes familien og havde besøgt dem mange gange i England, ofte ledsaget af sin egen familie. Derfor kan tabet af importøragenturet for Rootes betragtes som afslutningen på en æra i INTERDANs historie.
I et interview omkring hans 70 års fødselsdag siger K.W. Bruun blandt andet: “Ja, det er ganske rigtigt, at jeg er ordblind. I virkeligheden kan jeg hverken læse, skrive, regne eller tale udenlandske sprog. I stedet har jeg anskaffet mig gode medarbejdere, der kan det hele. Det er min faste opfattelse, at en chef ikke skal påtage sig alt, men vælge de rigtige mennesker omkring sig”.
Interdan Holding A/S er en familievirksomhed. Familien har interesseret sig for og haft en passion for biler helt tilbage fra dengang, hvor bilen ikke var hvermandseje, og op igennem 1950’erne, hvor flere fik råd til at købe bil. Kvalitetsbiler til fornuftige priser, der henvendte sig til den brede del af befolkningen.
I 1980 dør K.W. Bruun 83 år gammel.
Interdan har siden starten importeret biler og reservedele til flere generationer af danskere. Interdan er i dag vokset til at være en af de største private aktører i Norden inden for bilbranchen.
Classic Car House
Classic Car House har længe været en drøm for Anders Bruun og Maria Bruun-Lander, 3. og 4. generation efter stifteren af Interdan; K.W. Bruun. Derfor har de i 2020 købt det gamle Landsbrugsmuseum i Kgl. Lyngby. Bygningerne og området skal være et sted for alle med interesse i klassiske biler – uanset alder, køn, økonomisk formåen og baggrund. Det er ambitionen, at Classic Car House skal være et publikumsorienteret, levende oplevelsesunivers og samlingspunkt for alle med passion for klassiske biler og vores fælles kulturarv, relateret hertil. Det er ligeledes ønsket at opføre café og give mulighed for afholdelse af diverse arrangementer, som f.eks. konferencer, produktlanceringer og fejring af familie begivenheder som fødselsdage, bryllupper etc. i unikke rammer.”
Classic Car House vil indeholde et museum med klassiske biler. Ambitionen er desuden at etablere mulighed for, at få opbevaret og repareret sin klassiske bil i fantastiske rammer. Der vil også være faciliteter til mærkeklubber for klassiske biler. Caféen – Willys Diner – vil være åben for alle og vil ligge i det gamle Virumgård for enden af lindealléen. Eventlokalerne – Caroline Amalie, navngivet efter den vej, hvor Ragnhild og K.W. Bruun i 1937 byggede deres hus i Kgs. Lyngby – vil blive placeret i den ene længe af Virumgård og her vil der være mulighed for at holde arrangementer mm.