Sunbeam

John Marston 1836-1918 - Stifteren af Sunbeam Motor Car Company Limited
John Marston 1836-1918

Sunbeam blev grundlagt af John Marston, der som 15 årig kom i lære hos Edward Perry, der ejede Jeddo-værket japanware en slags stål- og tin virksomhed ved Wolverhampton. 1859 købte John Marston 2 andre, mindre japanware virksomheder ikke langt fra Edward Perry’s. Han stiftede sin egen virksomhed John Marston Limited. Han var så dygtig, at da Edward Perry dør i 1869 overtager John Marston firmaet i 1871 og fusionere den med sin egen under navnet John Marston Limited.

Cykel 1897 - Rootes Danmark
Sunbeam Cykel 1897

I 1877 begynder John Marston at producere cykler, som han kalder Sunbeam på foranledning af sin hustru. John Marston kalder cykelvirksomheden for Sunbeamland Cycle Factory. Thomas Cureton kommer i lære hos John Marston og efter sin læretid bliver Thomas Cureton hans højre hånd. I 1898 køber John Marston endnu en virksomhed, som får navnet Villiers Engineering, som hans søn skulle drive på Villiers Street, deraf navnet. Villiers Engineering fremstillede komponenter til Sunbeam cyklerne. 

Maberly Car - Rootes Danmark
Maberly Car

Fra cykler til biler

I perioden 1899 til 1901 eksperimenterer John Marston og Thomas Cureton med at udvikle en prototype på en bil. I 1901 bliver navnet Sunbeam registret som et bilmærke. Sunbeam komme med den første bil i 1901 med en enkelt cylinder og 3 hk motor i partnerskab med Maxwell Maberly-Smidt. I 1902 kom Thomas Charles Willis Pullinger til Sunbeam, efter han havde været i Frankrig siden 1891 hos Alexandre Darracq, fordi franskmændene var førende på bilområdet.

10-12 i 1903 - Rootes Danmark
Sunbeam 10-12 i 1903 med Pullinger

Thomas Charles Willis Pullinger var sendt til Alexandre Darracq af Humber for at blive dygtigere, men under hans ophold i Frankrig kom Humber i vanskeligheder. Han kan ikke komme tilbage til Humber, da han kommer tilbage til England.

I 1904 startede de produktionen af biler op efter Thomas Charles Willis Pullinger anbefalinger, som var at købe komponenter hos underleverandører som Berliet i Frankrig, producere resten selv og samle dem.  I 1905 udskilles bilproduktionen i selskabet Sunbeam Motor Car Company Limited.  Den resterede del af John Marston Limited fortsætter med produktionen af cykler. Her eksperimenteres også med motorcykler, men en mand bliver dræbt, så John Marston stopper udviklingen.

16-20 fra 1911
16-20 fra 1911 med Louis Coatalen ved rattet

Ny chefdesigner Louis Coatalen

I 1909 skiftede Louis Coatalen fra Hillman-Coatalen til Sunbeam og blev chefdesigner. Han omorganiserede snart produktionen, så næsten alle dele blev bygget internt i stedet for at stole på eksterne leverandører med deres variable kvalitet. Han introducerede hurtigt sit første design, Sunbeam 14/20, der første bil der havde akseldrevet bagaksel. Det blev opgraderet i 1911 med en lidt større motor og omdannet 16/20.

Nautilus og Coatalen 1910
Nautilus og Coatalen 1910

Louis Coatalen var især glad for racerbiler og blev en slags ekspert på dem. Efter Sunbeam 14/20 begyndte han at designe avancerede motorer med høj effekt, der kombinerer luftventiler med et oliesmørings system under tryk.  Det næste år lavede han Sunbeam Toodles II med et forbedret ventilsystem, der gjorde Nautilus-motoren til en succes.  Sunbeam bilerne udviklet mere og mere med konventionelle (for tiden) sideventilede motorer.

 

 

Første Verdenkrig – flymotorer

Sunbeam Ambulance 1916
Ambulance 1916

I 1912 begynder Sunbeam at lave flymotorer og Louis Coatalen brugte meget af sin tid på at designe flymotorer. Under krigen gik Sunbeam sammen med andre virksomheder om at fremstille fly. Foruden medproduktionen af fly, producerede de også lastbiler og ambulancer. Sunbeam have succes med at introducere nye fremstillingsteknikker og blev den første, der byggede en aluminium singleblock motor, men den fik ikke succes før i 1930’erne.

Efter krigen

Sunbeam-1913-RD
RD-1913

Det er planen, at John Marston’s tredje søn Roland Marston skal overtage formandsposten i Sunbeam Motor Car Company Limited, med Louis Coatalen, der i 1914 var blevet administrerende direktør sammen med William Marklew. Pludseligt dør sønnen Roland Marston i marts 1918 og dagen efter Rolands begravelse dør John Marston. Hans højre hånd, Thomas Cureton, er ved dårligt helbred. Thomas Cureton dør i 1921 i en alder af 82 år. 

Sunbeam var blandt de første britiske producenter, der leverede forhjulbremser på bilerne. Det var også på foranledning af Louis Coatalen, som var meget fremsynet og udviklede også afbalancering af hjulene (en teknik, der også blev siges at være udviklet af Sig Haugdahl). Coatalen fandt også ud af, at det ikke var lige meget hvor oliepumpen var placeret og en at biler skulle have støddæmpere.

Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D)

Sunbeam 16-40
16-40 1922-23

I juni 1920 køber Alexandre Darracq, Sunbeam Motor Car Company Limited og det kommer med ind i firmaet, som så bliver et selskab under Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D).

S T D’s produkter blev fremstillet på de oprindelige steder i henholdsvis Wolverhampton, London og Paris under hvert af deres navne. Sunbeams raceraktiviteter flyttes til Suresnes nær Paris i Frankrig og Louis Coatalen har trukket sig som administrerende direktør for Sunbeam Motor Car Company Limited og er nu designerkonsulent i Frankrig under S T D, hvor han primært er med til at designe racerbiler under de tre mærkenavne og af to nationaliteter.

Sunbeam Omnibus
Omnibus 1929

Strengere tider

I begyndelsen af ​​1924 udbød S T D Motors aktier til offentligheden, for at få kapital til at finansiere Coatalens ambitioner for virksomhedens racerbiler, der skulle øge overskuddet, men efter fem år blev koncernens økonomiske reserver opbrugt, anlæg og maskiner var blevet forældede og koncernens produkter forældet.

 

 

 

De økonomiske problemer i 1920’erne blev saneret i juni 1930 og dermed håbede man, at S T D Motors kunne komme videre med en hel ny bestyrelse under formandskab af general

Sunbeam Trolleybus
Trolleybus 1954

Sir Travers Clarke. Den nye bestyrelse begyndte straks at arbejde på at implementere de fleste af Price Waterhouse-anbefalingerne, som var lavet i forbindelse med saneringen.  I slutningen af ​​1931 rapporterede formanden et lille tab for STD Motors, men for første gang så det rimeligt ud for de 9 selskaber. 18 måneder senere begynder det igen at går dårligt. S D T Motors  går konkurs i 1935.

De engelske selskaber af S D T Motors, som er Clement-Talbot- Sunbeam overtages af Rootes i 1935. Clement-Talbot- Sunbeam udfases i 1938 og bliver til Sunbeam-Talbot.

Sunbeam i antal

SUNBEAM MOTOR Co.: I årene 1899-1918 blev produceret 11.113 biler. Fra 1918-1936 blev produceret 21.346 biler. Samlet antal ind til 1935 var i alt 32.459 biler. 80% af karrosserierne var Sunbeam Motor Companys egen produktion.

Fra 1938 produceres Sunbeam bilerne under Rootes Group. De første biler efter Rootes overtagelse hed Sunbeam-Talbot i perioden 1938-1954. Herefter bruges kun Sunbeam mærket.

Sunbeam 1899-1936 (visse angivelser er lidt usikre)

Mærke Andet Periode Antal
Proto/4/6/8 hp 1899-01 12
Mabley 1901-03 130
10/12 1903-04 77
16/18 1904 2
12/14 1905 173
16/20 1906-07 400
20 1908 200
16/20 1910-14 987
25/30 1907 12
25/30 1910-14 453
35 1908 12
Westinghouse 1908 2
14/18 & 20 1908-09 100
12/16 1910-14 4946
18/22 1911 60
Arab 1 aeroengine WW1 1916-18 1311
20 1915 112
30 1915-16 13
16 1915-17 1628
16 (by Rover) 1916-17 1781
16 1919-21 2050
16/40 1922-23 895
16/50 1924 26
24 1919-21 905
14 1922-23 1500
12/30 1923-25 95
14/40 1923-26 2850
24/60 1922-23 500
20/60 1924-26 1560
24/70 1924 102
14/60 1926 6
16 1927-30 3495
25 1926-32 1356
30 & 35 1926-29 65
3 ltr. Super Sports 1925-29 315
16/18,2 1931-33 1045
3 ltr. Super Sports 1930-35 40
Dawn 1934-35 575
20 1926-30 2550
20 1931-33 772
20/18,2/19,8/20,9 1933-35 220
25/23,8 1933-35 309
21 Sports 1934-35 40
Speed models 1933-34 98
25 Sports 1935 17
Sunbeam 30 Exp.8 1936 4

Sunbeam-Talbot 1938-1954

Model Årgang Antal Motortype BHP Motorvolumen Boring x Slag Dæk
 S-T 10 1938-39 3304
 S-T 10 1945-48 1415
(Talbot 10) 1936-39 9558
 S-T 2 litre 1939-48 1306 4 cyl. sidev.  52/56 BHP 1944 ccm 75 x 110 mm 5.25 x 16
 S-T 3 litre 1937-39 1266 6 cyl. sidev. 82 BHP 3181 ccm 75 x 120 mm 6.25 x 16
 S-T 4 litre 1939-40 229 6 cyl. sidev. 100 BHP 4086 ccm 85 x 120 mm 6.25 x 16
 S-T 80 1948-50 3500 4 cyl. topv. 47 BHP 1185 ccm 63 x 95 mm 5.50 x 16
 S-T 90 Mk.1 1948-50 4000 4 cyl. topv. 64 BHP 1944 ccm 75 x 110 mm 5.50 x 16
 S-T 90 Mk 2 1950-52 5493 4 cyl. topv. 70 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
 S-T 90 Mk 2A 1952-54 10888 4 cyl. topv. 77 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16

Sunbeam 1954-1981

Model Andet Årgang Motortype BHP Motorvolumen Boring x Slag Dæk
Alpine 1953-55 3000
Mk 3 1954-57 4 cyl. topv. 80 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
Mk 3S 1957 5249 4 cyl. topv. 92 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
Alpine Special 75
Alpine 2A 1953-54
Alpine Mk 3 1954-55 4 cyl. topv. 77 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
Rapier serie 1 1955-57 7477 4 cyl. topv. 80 BHP 2267 ccm 81 x 110 mm 5.50 x 16
Rapier serie 2 1958-59 15151 4 cyl. topv. 62,5/67 BHP 1390 ccm 76,2 x 76,2 mm 5.60 x 15
Rapier serie 3 1959-61 15368 4 cyl. topv. 68 BHP 1494 ccm 79 x 76,2 mm 5.60 x 15
Rapier serie 3A 1961-63 17354 4 cyl. topv. 73 BHP 1494 ccm 79 x 76,2 mm 5.60 x 15
Asp (1 stk.) 1963 4 cyl. topv. 75 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.60 x 15
Rapier serie 4 1963-65 9700 4 cyl. ohc. 998 ccm 72,5 x 60,4 mm 155 x 12
Rapier serie 5 1965-67 3759 4 cyl. topv. 78,5 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 6.00 x 13
Alpine serie 1 1959-60 11904 4 cyl. topv. 85 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 6.00 x 13
Alpine serie 2 1960-63 19956 4 cyl. topv. 78 BHP 1494 ccm 79 x 76,2 mm 5.60 x 13
Alpine serie 2 CKD 1960-63 4 cyl. topv. 80 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 3 1963-64 5863 4 cyl. topv. 80 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 3 CKD 1963-64 4 cyl. topv. 77/82 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13

Alpine serie 4

1964-65 12406 4 cyl. topv. 77/82 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 4A 1964-65 4 cyl. topv. 80,5 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 4 CKD 1964-65 4 cyl. topv. 80,5 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5,90 x 13
Alpine serie 5 1965-68 19122 4 cyl. topv. 80,5 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Alpine serie 5 CKD 1965-68 4 cyl. topv. 92,5 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 5.90 x 13
Alpine CKD s.2-4 369
Harrington A 1961 150 4 cyl. topv. 92,5 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 5.90 x 13
HarringtonLeMans 1961 250 4 cyl. topv. 88/93/100 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Harrington Coupe 1961 2 4 cyl. topv. 104 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Harrington C 1962-63 12 V8 cyl. topv. 164 BHP 4261 ccm 96,5 x  73 mm
Harrington D 1963 12 4 cyl. topv. 88/93/100 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x 13
Asp 1963 1
Venezia 1963-65 145 4 cyl. topv. 88/93/100 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 5.90 x13
Commer Imp van 1965-70 18174
Imp 900 1966-76 4 cyl. topv. 88 BHP 1592 ccm 81,5 x 76,2 mm 6.00 x 13
Imp Sport 1966-76 10000 4 cyl. ohc. 42 BHP 875 ccm 68 x 60,4 mm 5.50 x 12
Rally Imp 1965-69 4 cyl. ohc. 55 BHP 875 ccm 68 x 60,4 mm 155 x 12
Stiletto  California 1967-73 10000 4 cyl. ohc. 60/70/100 BHP 998 ccm 72,5 x 60,4 mm 155 x 12
Fastback/H120 1967-76 46204
Tiger Mk 1 & CKD 1964-66 3763 4 cyl. ohc. 51  BHP 875 ccm 68 x 60,4 mm 5.50 x 12
CKD  Tiger Mk 1 Sydafrika 1964-67 73
Tiger Le Mans Coupe 1964 3
Tiger Mk 1 Prototype &
photocar
1965 2
Tiger Mk 1a 1965-66 2706 V8 cyl. topv. 164 BHP 4261 ccm 96,5 x 73 mm 5.90 x 13
Tiger Mk 2 Production
Analyses
1966 2
Tiger Mk 2 1967 534 V8 cyl. topv. 200 BHP 4727 ccm 101,6 x 73 mm 5.90 x 13
Rapier Fast-Back 1967-76 4 cyl. topv. 88 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 155 x 13
Rapier H120 1968-76 4 cyl. topv. 110 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 165 x 13
Alpine Arrow 1969-75 4 cyl. topv. 74 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 6.00 x 13

Avenger

1970-73 4 cyl. topv. 53 DIN 1248 ccm 78,6 x 64,3 mm 155 x 13
Avenger GL 1970-73 4 cyl. topv. 57 DIN 1295 ccm 78,6 x 66,7 mm 155 x 13
Avenger GT 1970-73 4 cyl. topv. 75 DIN 1498 ccm 86 x 64,3 mm 155 x 13
Avenger GLS 1972-73 4 cyl. topv. 75 DIN 1498 ccm 86 x 64,3 mm 155 x 13
Avenger Tiger 1972-73 4 cyl. topv. 100 DIN 1599 ccm 87,6 x 66,3 mm 175 x 13
Avenger 1250 DK 1970-73 4 cyl. topv.  58 BHP 1248 ccm 78,6 x 64,3 mm 155 x 13
Avenger 1500 1970-73 4 cyl. topv.  70 BHP 1498 ccm 86 x 64,3 mm 155 x 13
Avenger 1300 DK 1973-77 4 cyl. topv.  57 DIN 1295 ccm 78,6 x 66,7 mm 5.60 x 13
Avenger 1600 DK 1973-77 4 cyl. topv. 69 DIN 1599 ccm 87,6 x 66,3 mm 155 x 13
Hunter 1500 1966-69 4 cyl. topv. 60 DIN 1496 ccm 81,5 x 71,6 mm 5.60 x 13
Hunter 1700 1967-77 4 cyl. topv. 65 DIN 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 5.60 x 13
Hunter 1725 GT 1970-71 4 cyl. topv. 88 DIN 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 165 x 13
Hunter GLS  H120 1972-77 4 cyl. topv. 110 DIN 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 165 x 13
Hunter Vouge 1966-70 4 cyl. topv. 80 BHP 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 6.00 x 13
Hunter Sceptre 1969-74 2308 4 cyl. topv. 88 DIN 1725 ccm 81,5 x 82,5 mm 6.00 x 13
Chrysler Sunbeam  LS (type 424) 1977-79 4 cyl. OHC 42 DIN 928 ccm 70 x 60,3 mm 145 x 13
Chrysler Sunbeam  GL (type 424) 1977-79 4 cyl. topv. 54 DIN 1295 ccm 78,6 x 66,7 mm 155 x 13
Chrysler Sunbeam  GLS (type 424) 1978-79 4 cyl. topv. 80 DIN 1598 ccm 87,3 x 66,7 mm 155 x 13
Chrysler Sunbeam  TI (type 424) 1978-79 4 cyl. topv. 100 DIN 1598 ccm 87,3 x 66,7 mm 155 x 13
Talbot Sunbeam  Lotus (type 424) 1979-81 4 cyl. topv. 149 DIN 2140 ccm 95,2 x 76,2 mm 185 x 13
Talbot Sunbeam Rally (type 424) 1979-81 4 cyl. 2xOHC 240 DIN 2140 ccm 95,2 x 76,2 mm 185 x 13
1600TT (424) 1979-81 10113
Avenger 1979-81 37309
Sunbeam 1979-81 105847
Talbot R424 1977-81 200000

Sunbeam Lasbiler og Busser 1909-1939

Model Karosserifabrik Årgang Motortype BHP Motorvolumen Bustype Aksler Passager
16                  30 cwt. 1909 2 cyl. sidev. 3167 ccm Bus 2 14
Sikh Dobson 1928-33 6-cyl. topv. 142 BHP 8000 ccm Dobbeltdækker
bus
3 62-70
Pathan  Short Brothers Ruston&Wilson, Taylor 1929-38 6 cyl. topv. 110 BHP 6600 ccm Bus 2 26
S3 1934-35 6 cyl. sidev. benzin Bus 3 (6×4) 55/60
SF4/2       5,9 tons 1935 6 cyl. sidev. benzin 45 BHP Bus 2 32/34
SS6K         9,0 tons 1935 6 cyl. sidev. benzin 45 BHP Dobbeltdækker
bus
3 (6×4) 60
DF2 Brush 1936-48 Dobbeltdækker
bus
MB 1939 Elektrisk motor 12/15 cwt lastbil 2

Busser og Trolleybusser 1931-1965

Model Karosserifabrik Årgang Motortype Motorvolumen Trolleybus Aksler Passager
MS1
Park-Royal, Weymann
Metro-Cammell 1931-33 Elektrisk motor Dobbeltdækker 3
MS2   12,3 tons
Weymann, Park-Royal
Metro-Cammell 1934-48 Elektrisk motor 500Volt/70HP Dobbeltdækker 3  (6×4) 60/66
MF1    7,8 tons
Weymann, Park-Royal
Metro-Cammell 1934-49 Elektrisk motor 500Volt/70HP Dobbeltdækker 2 32/34
MF    12,2 tons
Park-Royal, Beadle, Roe
Metro-Cammell 1934-52 Elektrisk motor 500Volt/70HP Dobbeltdækker 2 48/52
MS3
Park-Royal, Beadle, Roe
Metro-Cammell 1934-48 Elektrisk motor 500Volt/70HP Dobbeltdækker 3 55/60
MF2/A 1935-39 Elektrisk motor 500Volt/70HP Dobbeltdækker 2 48/54
MF3 1936-39 Elektrisk motor 500Volt/70HP Trolleybus
dobbeltdækker
2 20/24
BHT ”Johannisburg” 1938- Elektrisk motor Dobbeltdækker 2
MF3/A 1936-39 Elektrisk motor 500Volt/70HP Trolleybus 2 24
MF2B 1934-65 Elektrisk motor 500Volt/70HP Trolleybus 2

Sunbeam – Guy lastbiler og Busser efter 1943  

Model Karrosserifabrik Årgang Motortype Trolleybus Type Aksler Passager
W4 Park-Royal, Weymann 1943-67 Elektrisk motor X Dobbeltdækker 2
F4/F4A      Park-Royal Commonwealth Engineering 1948-65 Elektrisk motor X Dobbelt-/enkelt 37
S7/S7A Park Royal 1948-68 Elektrisk motor X Dobbeltdækker 3
”Arab” ”Johannisburg Giant” 1955-62 12 ltr. Rolls-Royce dieselmotor Dobbeltdækker 105
Wulfrunian 1959-62 Elektrisk motor X Dobbeltdækker
East Lancashire Coachbuilders 1956-62 Elektrisk motor X Enkelt 2
Willowbrook Bodies 1956-62 Elektrisk motor X Dobbeltdækker 2 70
Sunbeam (mælkebil) ca. 1960 Elektrisk motor Varebil 2

Sunbeam-busser fremstilles ikke mere efter 1965.