Sunbeam
Sunbeam blev grundlagt af John Marston, der som 15 årig kom i lære hos Edward Perry, der ejede Jeddo-værket japanware en slags stål- og tin virksomhed ved Wolverhampton. 1859 købte John Marston 2 andre, mindre japanware virksomheder ikke langt fra Edward Perry’s. Han stiftede sin egen virksomhed John Marston Limited. Han var så dygtig, at da Edward Perry dør i 1869 overtager John Marston firmaet i 1871 og fusionere den med sin egen under navnet John Marston Limited.
I 1877 begynder John Marston at producere cykler, som han kalder Sunbeam på foranledning af sin hustru. John Marston kalder cykelvirksomheden for Sunbeamland Cycle Factory. Thomas Cureton kommer i lære hos John Marston og efter sin læretid bliver Thomas Cureton hans højre hånd. I 1898 køber John Marston endnu en virksomhed, som får navnet Villiers Engineering, som hans søn skulle drive på Villiers Street, deraf navnet. Villiers Engineering fremstillede komponenter til Sunbeam cyklerne.
Fra cykler til biler
I perioden 1899 til 1901 eksperimenterer John Marston og Thomas Cureton med at udvikle en prototype på en bil. I 1901 bliver navnet Sunbeam registret som et bilmærke. Sunbeam komme med den første bil i 1901 med en enkelt cylinder og 3 hk motor i partnerskab med Maxwell Maberly-Smidt. I 1902 kom Thomas Charles Willis Pullinger til Sunbeam, efter han havde været i Frankrig siden 1891 hos Alexandre Darracq, fordi franskmændene var førende på bilområdet.
Thomas Charles Willis Pullinger var sendt til Alexandre Darracq af Humber for at blive dygtigere, men under hans ophold i Frankrig kom Humber i vanskeligheder. Han kan ikke komme tilbage til Humber, da han kommer tilbage til England.
I 1904 startede de produktionen af biler op efter Thomas Charles Willis Pullinger anbefalinger, som var at købe komponenter hos underleverandører som Berliet i Frankrig, producere resten selv og samle dem. I 1905 udskilles bilproduktionen i selskabet Sunbeam Motor Car Company Limited. Den resterede del af John Marston Limited fortsætter med produktionen af cykler. Her eksperimenteres også med motorcykler, men en mand bliver dræbt, så John Marston stopper udviklingen.
Ny chefdesigner Louis Coatalen
I 1909 skiftede Louis Coatalen fra Hillman-Coatalen til Sunbeam og blev chefdesigner. Han omorganiserede snart produktionen, så næsten alle dele blev bygget internt i stedet for at stole på eksterne leverandører med deres variable kvalitet. Han introducerede hurtigt sit første design, Sunbeam 14/20, der første bil der havde akseldrevet bagaksel. Det blev opgraderet i 1911 med en lidt større motor og omdannet 16/20.
Louis Coatalen var især glad for racerbiler og blev en slags ekspert på dem. Efter Sunbeam 14/20 begyndte han at designe avancerede motorer med høj effekt, der kombinerer luftventiler med et oliesmørings system under tryk. Det næste år lavede han Sunbeam Toodles II med et forbedret ventilsystem, der gjorde Nautilus-motoren til en succes. Sunbeam bilerne udviklet mere og mere med konventionelle (for tiden) sideventilede motorer.
Første Verdenkrig – flymotorer
I 1912 begynder Sunbeam at lave flymotorer og Louis Coatalen brugte meget af sin tid på at designe flymotorer. Under krigen gik Sunbeam sammen med andre virksomheder om at fremstille fly. Foruden medproduktionen af fly, producerede de også lastbiler og ambulancer. Sunbeam have succes med at introducere nye fremstillingsteknikker og blev den første, der byggede en aluminium singleblock motor, men den fik ikke succes før i 1930’erne.
Efter krigen
Det er planen, at John Marston’s tredje søn Roland Marston skal overtage formandsposten i Sunbeam Motor Car Company Limited, med Louis Coatalen, der i 1914 var blevet administrerende direktør sammen med William Marklew. Pludseligt dør sønnen Roland Marston i marts 1918 og dagen efter Rolands begravelse dør John Marston. Hans højre hånd, Thomas Cureton, er ved dårligt helbred. Thomas Cureton dør i 1921 i en alder af 82 år.
Sunbeam var blandt de første britiske producenter, der leverede forhjulbremser på bilerne. Det var også på foranledning af Louis Coatalen, som var meget fremsynet og udviklede også afbalancering af hjulene (en teknik, der også blev siges at være udviklet af Sig Haugdahl). Coatalen fandt også ud af, at det ikke var lige meget hvor oliepumpen var placeret og en at biler skulle have støddæmpere.
Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D)
I juni 1920 køber Alexandre Darracq, Sunbeam Motor Car Company Limited og det kommer med ind i firmaet, som så bliver et selskab under Sunbeam-Talbot-Darracq Motors Limited (S T D).
S T D’s produkter blev fremstillet på de oprindelige steder i henholdsvis Wolverhampton, London og Paris under hvert af deres navne. Sunbeams raceraktiviteter flyttes til Suresnes nær Paris i Frankrig og Louis Coatalen har trukket sig som administrerende direktør for Sunbeam Motor Car Company Limited og er nu designerkonsulent i Frankrig under S T D, hvor han primært er med til at designe racerbiler under de tre mærkenavne og af to nationaliteter.
Strengere tider
I begyndelsen af 1924 udbød S T D Motors aktier til offentligheden, for at få kapital til at finansiere Coatalens ambitioner for virksomhedens racerbiler, der skulle øge overskuddet, men efter fem år blev koncernens økonomiske reserver opbrugt, anlæg og maskiner var blevet forældede og koncernens produkter forældet.
De økonomiske problemer i 1920’erne blev saneret i juni 1930 og dermed håbede man, at S T D Motors kunne komme videre med en hel ny bestyrelse under formandskab af general
Sir Travers Clarke. Den nye bestyrelse begyndte straks at arbejde på at implementere de fleste af Price Waterhouse-anbefalingerne, som var lavet i forbindelse med saneringen. I slutningen af 1931 rapporterede formanden et lille tab for STD Motors, men for første gang så det rimeligt ud for de 9 selskaber. 18 måneder senere begynder det igen at går dårligt. S D T Motors går konkurs i 1935.
De engelske selskaber af S D T Motors, som er Clement-Talbot- Sunbeam overtages af Rootes i 1935. Clement-Talbot- Sunbeam udfases i 1938 og bliver til Sunbeam-Talbot.
Sunbeam i antal
SUNBEAM MOTOR Co.: I årene 1899-1918 blev produceret 11.113 biler. Fra 1918-1936 blev produceret 21.346 biler. Samlet antal ind til 1935 var i alt 32.459 biler. 80% af karrosserierne var Sunbeam Motor Companys egen produktion.
Fra 1938 produceres Sunbeam bilerne under Rootes Group. De første biler efter Rootes overtagelse hed Sunbeam-Talbot i perioden 1938-1954. Herefter bruges kun Sunbeam mærket.
Sunbeam 1899-1936 (visse angivelser er lidt usikre)
Mærke | Andet | Periode | Antal |
Proto/4/6/8 hp | 1899-01 | 12 | |
Mabley | 1901-03 | 130 | |
10/12 | 1903-04 | 77 | |
16/18 | 1904 | 2 | |
12/14 | 1905 | 173 | |
16/20 | 1906-07 | 400 | |
20 | 1908 | 200 | |
16/20 | 1910-14 | 987 | |
25/30 | 1907 | 12 | |
25/30 | 1910-14 | 453 | |
35 | 1908 | 12 | |
Westinghouse | 1908 | 2 | |
14/18 & 20 | 1908-09 | 100 | |
12/16 | 1910-14 | 4946 | |
18/22 | 1911 | 60 | |
Arab 1 | aeroengine WW1 | 1916-18 | 1311 |
20 | 1915 | 112 | |
30 | 1915-16 | 13 | |
16 | 1915-17 | 1628 | |
16 | (by Rover) | 1916-17 | 1781 |
16 | 1919-21 | 2050 | |
16/40 | 1922-23 | 895 | |
16/50 | 1924 | 26 | |
24 | 1919-21 | 905 | |
14 | 1922-23 | 1500 | |
12/30 | 1923-25 | 95 | |
14/40 | 1923-26 | 2850 | |
24/60 | 1922-23 | 500 | |
20/60 | 1924-26 | 1560 | |
24/70 | 1924 | 102 | |
14/60 | 1926 | 6 | |
16 | 1927-30 | 3495 | |
25 | 1926-32 | 1356 | |
30 & 35 | 1926-29 | 65 | |
3 ltr. Super Sports | 1925-29 | 315 | |
16/18,2 | 1931-33 | 1045 | |
3 ltr. Super Sports | 1930-35 | 40 | |
Dawn | 1934-35 | 575 | |
20 | 1926-30 | 2550 | |
20 | 1931-33 | 772 | |
20/18,2/19,8/20,9 | 1933-35 | 220 | |
25/23,8 | 1933-35 | 309 | |
21 Sports | 1934-35 | 40 | |
Speed models | 1933-34 | 98 | |
25 Sports | 1935 | 17 | |
Sunbeam 30 Exp.8 | 1936 | 4 |
Sunbeam-Talbot 1938-1954
Model | Årgang | Antal | Motortype | BHP | Motorvolumen | Boring x Slag | Dæk | |
S-T 10 | 1938-39 | 3304 | ||||||
S-T 10 | 1945-48 | 1415 | ||||||
(Talbot 10) | 1936-39 | 9558 | ||||||
S-T 2 litre | 1939-48 | 1306 | 4 cyl. sidev. | 52/56 BHP | 1944 ccm | 75 x 110 mm | 5.25 x 16 | |
S-T 3 litre | 1937-39 | 1266 | 6 cyl. sidev. | 82 BHP | 3181 ccm | 75 x 120 mm | 6.25 x 16 | |
S-T 4 litre | 1939-40 | 229 | 6 cyl. sidev. | 100 BHP | 4086 ccm | 85 x 120 mm | 6.25 x 16 | |
S-T 80 | 1948-50 | 3500 | 4 cyl. topv. | 47 BHP | 1185 ccm | 63 x 95 mm | 5.50 x 16 | |
S-T 90 Mk.1 | 1948-50 | 4000 | 4 cyl. topv. | 64 BHP | 1944 ccm | 75 x 110 mm | 5.50 x 16 | |
S-T 90 Mk 2 | 1950-52 | 5493 | 4 cyl. topv. | 70 BHP | 2267 ccm | 81 x 110 mm | 5.50 x 16 | |
S-T 90 Mk 2A | 1952-54 | 10888 | 4 cyl. topv. | 77 BHP | 2267 ccm | 81 x 110 mm | 5.50 x 16 |
Sunbeam 1954-1981
Model | Andet | Årgang | Motortype | BHP | Motorvolumen | Boring x Slag | Dæk | |
Alpine | 1953-55 | 3000 | ||||||
Mk 3 | 1954-57 | 4 cyl. topv. | 80 BHP | 2267 ccm | 81 x 110 mm | 5.50 x 16 | ||
Mk 3S | 1957 | 5249 | 4 cyl. topv. | 92 BHP | 2267 ccm | 81 x 110 mm | 5.50 x 16 | |
Alpine Special | 75 | |||||||
Alpine 2A | 1953-54 | |||||||
Alpine Mk 3 | 1954-55 | 4 cyl. topv. | 77 BHP | 2267 ccm | 81 x 110 mm | 5.50 x 16 | ||
Rapier serie 1 | 1955-57 | 7477 | 4 cyl. topv. | 80 BHP | 2267 ccm | 81 x 110 mm | 5.50 x 16 | |
Rapier serie 2 | 1958-59 | 15151 | 4 cyl. topv. | 62,5/67 BHP | 1390 ccm | 76,2 x 76,2 mm | 5.60 x 15 | |
Rapier serie 3 | 1959-61 | 15368 | 4 cyl. topv. | 68 BHP | 1494 ccm | 79 x 76,2 mm | 5.60 x 15 | |
Rapier serie 3A | 1961-63 | 17354 | 4 cyl. topv. | 73 BHP | 1494 ccm | 79 x 76,2 mm | 5.60 x 15 | |
Asp (1 stk.) | 1963 | 4 cyl. topv. | 75 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.60 x 15 | ||
Rapier serie 4 | 1963-65 | 9700 | 4 cyl. ohc. | 998 ccm | 72,5 x 60,4 mm | 155 x 12 | ||
Rapier serie 5 | 1965-67 | 3759 | 4 cyl. topv. | 78,5 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 6.00 x 13 | |
Alpine serie 1 | 1959-60 | 11904 | 4 cyl. topv. | 85 BHP | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 6.00 x 13 | |
Alpine serie 2 | 1960-63 | 19956 | 4 cyl. topv. | 78 BHP | 1494 ccm | 79 x 76,2 mm | 5.60 x 13 | |
Alpine serie 2 CKD | 1960-63 | 4 cyl. topv. | 80 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x 13 | ||
Alpine serie 3 | 1963-64 | 5863 | 4 cyl. topv. | 80 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x 13 | |
Alpine serie 3 CKD | 1963-64 | 4 cyl. topv. | 77/82 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x 13 | ||
Alpine serie 4 |
1964-65 | 12406 | 4 cyl. topv. | 77/82 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x 13 | |
Alpine serie 4A | 1964-65 | 4 cyl. topv. | 80,5 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x 13 | ||
Alpine serie 4 CKD | 1964-65 | 4 cyl. topv. | 80,5 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5,90 x 13 | ||
Alpine serie 5 | 1965-68 | 19122 | 4 cyl. topv. | 80,5 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x 13 | |
Alpine serie 5 CKD | 1965-68 | 4 cyl. topv. | 92,5 BHP | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 5.90 x 13 | ||
Alpine CKD s.2-4 | 369 | |||||||
Harrington A | 1961 | 150 | 4 cyl. topv. | 92,5 BHP | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 5.90 x 13 | |
HarringtonLeMans | 1961 | 250 | 4 cyl. topv. | 88/93/100 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x 13 | |
Harrington Coupe | 1961 | 2 | 4 cyl. topv. | 104 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x 13 | |
Harrington C | 1962-63 | 12 | V8 cyl. topv. | 164 BHP | 4261 ccm | 96,5 x 73 mm | ||
Harrington D | 1963 | 12 | 4 cyl. topv. | 88/93/100 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x 13 | |
Asp | 1963 | 1 | ||||||
Venezia | 1963-65 | 145 | 4 cyl. topv. | 88/93/100 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 5.90 x13 | |
Commer Imp van | 1965-70 | 18174 | ||||||
Imp 900 | 1966-76 | 4 cyl. topv. | 88 BHP | 1592 ccm | 81,5 x 76,2 mm | 6.00 x 13 | ||
Imp Sport | 1966-76 | 10000 | 4 cyl. ohc. | 42 BHP | 875 ccm | 68 x 60,4 mm | 5.50 x 12 | |
Rally Imp | 1965-69 | 4 cyl. ohc. | 55 BHP | 875 ccm | 68 x 60,4 mm | 155 x 12 | ||
Stiletto California | 1967-73 | 10000 | 4 cyl. ohc. | 60/70/100 BHP | 998 ccm | 72,5 x 60,4 mm | 155 x 12 | |
Fastback/H120 | 1967-76 | 46204 | ||||||
Tiger Mk 1 & CKD | 1964-66 | 3763 | 4 cyl. ohc. | 51 BHP | 875 ccm | 68 x 60,4 mm | 5.50 x 12 | |
CKD Tiger Mk 1 | Sydafrika | 1964-67 | 73 | |||||
Tiger Le Mans Coupe | 1964 | 3 | ||||||
Tiger Mk 1 | Prototype & photocar |
1965 | 2 | |||||
Tiger Mk 1a | 1965-66 | 2706 | V8 cyl. topv. | 164 BHP | 4261 ccm | 96,5 x 73 mm | 5.90 x 13 | |
Tiger Mk 2 | Production Analyses |
1966 | 2 | |||||
Tiger Mk 2 | 1967 | 534 | V8 cyl. topv. | 200 BHP | 4727 ccm | 101,6 x 73 mm | 5.90 x 13 | |
Rapier Fast-Back | 1967-76 | 4 cyl. topv. | 88 BHP | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 155 x 13 | ||
Rapier H120 | 1968-76 | 4 cyl. topv. | 110 BHP | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 165 x 13 | ||
Alpine Arrow | 1969-75 | 4 cyl. topv. | 74 BHP | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 6.00 x 13 | ||
Avenger |
1970-73 | 4 cyl. topv. | 53 DIN | 1248 ccm | 78,6 x 64,3 mm | 155 x 13 | ||
Avenger GL | 1970-73 | 4 cyl. topv. | 57 DIN | 1295 ccm | 78,6 x 66,7 mm | 155 x 13 | ||
Avenger GT | 1970-73 | 4 cyl. topv. | 75 DIN | 1498 ccm | 86 x 64,3 mm | 155 x 13 | ||
Avenger GLS | 1972-73 | 4 cyl. topv. | 75 DIN | 1498 ccm | 86 x 64,3 mm | 155 x 13 | ||
Avenger Tiger | 1972-73 | 4 cyl. topv. | 100 DIN | 1599 ccm | 87,6 x 66,3 mm | 175 x 13 | ||
Avenger 1250 | DK | 1970-73 | 4 cyl. topv. | 58 BHP | 1248 ccm | 78,6 x 64,3 mm | 155 x 13 | |
Avenger 1500 | 1970-73 | 4 cyl. topv. | 70 BHP | 1498 ccm | 86 x 64,3 mm | 155 x 13 | ||
Avenger 1300 | DK | 1973-77 | 4 cyl. topv. | 57 DIN | 1295 ccm | 78,6 x 66,7 mm | 5.60 x 13 | |
Avenger 1600 | DK | 1973-77 | 4 cyl. topv. | 69 DIN | 1599 ccm | 87,6 x 66,3 mm | 155 x 13 | |
Hunter 1500 | 1966-69 | 4 cyl. topv. | 60 DIN | 1496 ccm | 81,5 x 71,6 mm | 5.60 x 13 | ||
Hunter 1700 | 1967-77 | 4 cyl. topv. | 65 DIN | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 5.60 x 13 | ||
Hunter 1725 GT | 1970-71 | 4 cyl. topv. | 88 DIN | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 165 x 13 | ||
Hunter GLS H120 | 1972-77 | 4 cyl. topv. | 110 DIN | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 165 x 13 | ||
Hunter Vouge | 1966-70 | 4 cyl. topv. | 80 BHP | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 6.00 x 13 | ||
Hunter Sceptre | 1969-74 | 2308 | 4 cyl. topv. | 88 DIN | 1725 ccm | 81,5 x 82,5 mm | 6.00 x 13 | |
Chrysler Sunbeam LS | (type 424) | 1977-79 | 4 cyl. OHC | 42 DIN | 928 ccm | 70 x 60,3 mm | 145 x 13 | |
Chrysler Sunbeam GL | (type 424) | 1977-79 | 4 cyl. topv. | 54 DIN | 1295 ccm | 78,6 x 66,7 mm | 155 x 13 | |
Chrysler Sunbeam GLS | (type 424) | 1978-79 | 4 cyl. topv. | 80 DIN | 1598 ccm | 87,3 x 66,7 mm | 155 x 13 | |
Chrysler Sunbeam TI | (type 424) | 1978-79 | 4 cyl. topv. | 100 DIN | 1598 ccm | 87,3 x 66,7 mm | 155 x 13 | |
Talbot Sunbeam Lotus | (type 424) | 1979-81 | 4 cyl. topv. | 149 DIN | 2140 ccm | 95,2 x 76,2 mm | 185 x 13 | |
Talbot Sunbeam Rally | (type 424) | 1979-81 | 4 cyl. 2xOHC | 240 DIN | 2140 ccm | 95,2 x 76,2 mm | 185 x 13 | |
1600TT (424) | 1979-81 | 10113 | ||||||
Avenger | 1979-81 | 37309 | ||||||
Sunbeam | 1979-81 | 105847 | ||||||
Talbot R424 | 1977-81 | 200000 |
Sunbeam Lasbiler og Busser 1909-1939
Model | Karosserifabrik | Årgang | Motortype | BHP | Motorvolumen | Bustype | Aksler | Passager |
16 30 cwt. | 1909 | 2 cyl. sidev. | 3167 ccm | Bus | 2 | 14 | ||
Sikh | Dobson | 1928-33 | 6-cyl. topv. | 142 BHP | 8000 ccm | Dobbeltdækker bus |
3 | 62-70 |
Pathan Short Brothers | Ruston&Wilson, Taylor | 1929-38 | 6 cyl. topv. | 110 BHP | 6600 ccm | Bus | 2 | 26 |
S3 | 1934-35 | 6 cyl. sidev. benzin | Bus | 3 (6×4) | 55/60 | |||
SF4/2 5,9 tons | 1935 | 6 cyl. sidev. benzin | 45 BHP | Bus | 2 | 32/34 | ||
SS6K 9,0 tons | 1935 | 6 cyl. sidev. benzin | 45 BHP | Dobbeltdækker bus |
3 (6×4) | 60 | ||
DF2 | Brush | 1936-48 | Dobbeltdækker bus |
|||||
MB | 1939 | Elektrisk motor | 12/15 cwt lastbil | 2 | – |
Busser og Trolleybusser 1931-1965
Model | Karosserifabrik | Årgang | Motortype | Motorvolumen | Trolleybus | Aksler | Passager | |
MS1 Park-Royal, Weymann |
Metro-Cammell | 1931-33 | Elektrisk motor | Dobbeltdækker | 3 | |||
MS2 12,3 tons Weymann, Park-Royal |
Metro-Cammell | 1934-48 | Elektrisk motor | 500Volt/70HP | Dobbeltdækker | 3 (6×4) | 60/66 | |
MF1 7,8 tons Weymann, Park-Royal |
Metro-Cammell | 1934-49 | Elektrisk motor | 500Volt/70HP | Dobbeltdækker | 2 | 32/34 | |
MF 12,2 tons Park-Royal, Beadle, Roe |
Metro-Cammell | 1934-52 | Elektrisk motor | 500Volt/70HP | Dobbeltdækker | 2 | 48/52 | |
MS3 Park-Royal, Beadle, Roe |
Metro-Cammell | 1934-48 | Elektrisk motor | 500Volt/70HP | Dobbeltdækker | 3 | 55/60 | |
MF2/A | 1935-39 | Elektrisk motor | 500Volt/70HP | Dobbeltdækker | 2 | 48/54 | ||
MF3 | 1936-39 | Elektrisk motor | 500Volt/70HP | Trolleybus dobbeltdækker |
2 | 20/24 | ||
BHT ”Johannisburg” | 1938- | Elektrisk motor | Dobbeltdækker | 2 | ||||
MF3/A | 1936-39 | Elektrisk motor | 500Volt/70HP | Trolleybus | 2 | 24 | ||
MF2B | 1934-65 | Elektrisk motor | 500Volt/70HP | Trolleybus | 2 |
Sunbeam – Guy lastbiler og Busser efter 1943
Model | Karrosserifabrik | Årgang | Motortype | Trolleybus | Type | Aksler | Passager | |
W4 | Park-Royal, Weymann | 1943-67 | Elektrisk motor | X | Dobbeltdækker | 2 | ||
F4/F4A Park-Royal | Commonwealth Engineering | 1948-65 | Elektrisk motor | X | Dobbelt-/enkelt | 37 | ||
S7/S7A | Park Royal | 1948-68 | Elektrisk motor | X | Dobbeltdækker | 3 | ||
”Arab” | ”Johannisburg Giant” | 1955-62 | 12 ltr. Rolls-Royce dieselmotor | Dobbeltdækker | 105 | |||
Wulfrunian | 1959-62 | Elektrisk motor | X | Dobbeltdækker | ||||
East Lancashire | Coachbuilders | 1956-62 | Elektrisk motor | X | Enkelt | 2 | ||
Willowbrook | Bodies | 1956-62 | Elektrisk motor | X | Dobbeltdækker | 2 | 70 | |
Sunbeam (mælkebil) | ca. 1960 | Elektrisk motor | Varebil | 2 |
Sunbeam-busser fremstilles ikke mere efter 1965.