fbpx
Commer 3 P bus - Rootes Danmark
Annonce for 3P bus

Commer bilmærkets begyndelse

I 1905 opretter en gruppe direktører fra forskellige interessevirksomheder et nyt selskab under navnet Commercial Cars Limited, som senere til at hedde Commer. Formålet med selskabet er at produceret kommercielle køretøjer i England. Køretøjerne omfattede kommercielle biler, varevogne, lette varevogne, mellemstore til tunge erhvervskøretøjer, militære køretøjer, brandbiler, charabancs, omnibusse og busser samt alle slags industrielle køretøjer. Det blev købet en fabriksbygning i Biscot i Luton til produktion af køretøjer.

 

De første Commer køretøjer

Commer bus 1913 - Rootes Danmark
Commerbus 1913

Commercial Cars blev medlem af Society of Motor Manufacturers and Traders i august 1906. Det var en af ​​de første producenter af erhvervskøretøjer i Det Forenede Kongerige, og dets speciale var varer- og last-køretøjer. På Olympias kommercielle motor-udstilling i marts 1907 udstillede Commercial Cars Limited et lastbil-schassis med en 30–36 hestekræfters motor og en gearkasse opfundet af hr. Linley, som var værkstedets leder. De viste også en char-a-banc til tredive passagerer. af industrielle erhvervskøretøjer. Deres første bus blev klar i 1909.

Der blev også produceret militær køretøjer

Under 1. verdenskrig omstillede Commercial Cars Limited sin produktionen til militær køretøjer til den britiske hær og i 1919 havde de produceret ca. 3000 køretøjer. Det betød ikke, at det gik godt hos Commercial Cars Limited. De måtte betale 60% told af 75.000 £, som staten krævede af fortjenesten af deres aktiviteter i forbindelsen med krigen. Derfor måtte de også igennem en økonomisk krise i 1920.

Nyt navn

Commer Pick-up 1955 - Rootes Danmark
Pick-up 1955

I 1926 bliver Commercial Cars Limited købt op af Humber Limited og skifter derefter navn til Commer. Begge selskaber indlemmes i Rootes i 1931/32. I 1935 introduceres Commer N1, som bliver brugt af de britiske væbnede styrker under 2. verdenkrig. Den produceres ind til 1939, hvor de introducerer Commer Superpoise-serien (Q-serien), der kan last fra 1-6 tons drevet af 6-cylindret benzin- eller dieselmotor.

En ny Superpoise-serie (QX-serien, skønt QX også var blevet brugt på nogle tidligere Superpoises) med nyttelast på mellem to og fem ton blev introduceret i 1955.

Commer BF Van - Rootes Danmark
BF Van – Rootes Danmark

Mange Commer varevogne og lastvogne var udstyret med Rootes TS3-motor, en totakts-dieseltre-cylindret vandret modsat stempelmotor, som blev kendt som “Commer Knocker” på grund af den særlige støj den producerede.

 

I 1970’er blev Commer-navnet blev erstattet af Dodge-navnet efter at Chrysler Europe’s overtagelse af ​​Rootes Group. Efter at Peugeot købte Chrysler Europe i 1978, blev Commer-fabrikken kørt i partnerskab med lastbil afdelingen i Renault, Renault Trucks.

Se mere om Commerkøretøjer på denne Hollandske webside Commer Club Nederland