HUMBER
Thomas Humber var ingeniør og fabrikerede den første cykel i 1867 i Coventry. I 1885 kom han, Marriott og Cooper med Humber Penny Farthing, som er den blå væltepeter på billedet. I 1887 blev Humber og Co. Limited børsnoteret.
I 1891 udvikles Safety Bicycle, som er den model, der er tættest på de modeller der den dag i dag bliver lavet cykler efter. Humber var den bedste på denne tid, da de havde forbedret cykel teknologien og standarten inden for området var meget høje.
Inden 1891 får de et samarbejde med Thomas Charles Willis Pullinger, der blev sendt til Frankrig, for at suge viden til sig omkring i Gladiator Cycle Company hos Alexandre Darracq. Da Humber og Co. Limited får økonomiske vanskeligheder, forbliver Thomas Charles Willis Pullinger hos Alexandre Darracq, hvor han bliver Alexandre’s personlige assistent indtil han rejser tilbage til England.
Humber og Co. Limited udvikler også motorcykler og den første er en E. J. Pennington two-horsepower motor in 1896.
Fra cykler til biler
I 1896 begyndte Humber at udvikle biler, hvor den førte Humber bil kom i 1898. I 1899 blev Humber og Co Limited til Humber limited efter en økonomisk krise. De første modeller blev til i Coventry, Beeston og Nottingham. Thomas Humber blev en af de vigtigste fabrikanter af biler i den Britiske motor industri, fordi han får ansat de dygtige, fransk uddannede ingeniører.
I 1900 har Louis Coatalen udstået sin lærertid hos De Dion-Bouton, Clément og Panhard i Frankrig, hvor han også er født. Louis Coatalen forlader Frankrig for at arbejde i England. I 1901 blive han ansat, som chef ingeniør hos Humber Limited. Han designer deres første, succesfulde, biler, der er i et ret konventionelt design. I 1906 indgår Louis Coatalen partnerskab med William Hillman. I 1904 er Thomas Charles Willis Pullinger tilbage til Humber Limited efter sit ophold i Frankrig og et par år hos Sunbeam. Han blive daglig leder for firmaet i Beeston indtil afdelingen flyttede til Coventry i 1908.
Anden største producent af biler
I 1913 var Humber Limites den anden største producent af biler. Under 1. verdenkrig fortsatte de produktionen af biler, motorcykler og cykler, også til militæret .
Efter krigen går salget af cykler ned og man helliger sig motorcykelproduktionen. Humber Limited bliver det firma, der producere luksusbiler. Den største model var en Pullman, den eneste limousine i rækken af køretøjer.
I 1925 køber Humber Limited Commerciel Cars Limited i Luton, som producerer erhvervskøretøjer. Herefter bliver navnet til Commer, men det er ikke den store økonomiske gevinst.
I 1928 opkøber Rootes-brødrene en del af aktiemajoriteten af Humber Limited og Hillman Motor Car Co.
Herefter kommer salgs- og markedsføringen i gang, da Rootes Limited bliver kåret som verdenseksportør. Der blev fokuseret på luksusmodellerne Super Snipe, Hawk og Pullman.
Motorcykelsalget går voldsomt ned i begyndelsen af depressionen i 1929 og derfor stopper de også med at producere motorcykler.
I 1930 produceres over 2.000 Humberbiler, fordi markedsføringen hos Rootes Group virkede.
Rootes-brødrene overtager den fulde aktiemajoritet i 1931/32 af Humber Limited.
Humber i antal.
(visse angivelser er lidt usikre)
Mærke | Periode | Antal |
12 HP | 1933-37 | 8.486 |
16/60 & Snipe 80 | 1932-35 | 7.891 |
18 HP | 1935-37 | 866 |
Snipe | 1935-37 | 2.652 |
Pullman | 1935-39 | 3.700 |
16 HP | 1937-39 | 1.925 |
18/Snipe | 1937-39 | 2.706 |
Super Snipe 16/Snipe | 1938-40 | 4.206 |
Armored Car | 5.400 | |
Humber Scout Car | 4.300 | |
Heavy Utility ”Box” | 6.500 | |
FV 1600-1604 | 3.700 | |
FV 1609-1624 | 1.724 | |
Heavy Utility (Amb.) | 1.144 | |
Flymotorer (W.W.2) | 50.000 | |
Hawk Mk1-2 | 1945-48 | >4000 |
Snipe | 1945-48 | 1.240 |
Super Snipe Mk 1 | 1945-48 | 3.909 |
Super Snipe Mk 2 | 1948-52 | 8.361 |
Super Snipe Mk 3 | 1948-52 | 8.703 |
Pullman Mk 2 | 1948-53 | 2.200 |
Pullman Mk 3 | 1948-53 | 1.526 |
Pullman Mk 4 | 1953-54 | 414 |
Hawk Mk 3 | 1948-52 | 10.040 |
Hawk Mk 4 | 1948-52 | 6.492 |
Hawk Mk 5 | 1952-54 | 14.300 |
Hawk Mk 6 | 1954-57 | 18.836 |
Hawk Mk 6A | 1954-57 | 9.614 |
Super Snipe Mk 4 | 1952-57 | 9.785 |
Super Snipe Mk 4A | 1952-57 | 676 |
Super Snipe Mk 4B | 1952-57 | 7.532 |
Hawk s.1 | 1957-64 | 15.539 |
Hawk s.1A | 1957-64 | 6.813 |
Hawk s.2 | 1957-64 | 7.230 |
Hawk s.3 | 1957-64 | 6.109 |
Hawk s.4 | 1964-67 | 1.746 |
Hawk s.4A | 1964-67 | 3.754 |
Super Snipe s.1 | 1958-59 | 6.072 |
Super Snipe s.2 | 1959-60 | 7.175 |
Super Snipe s.3 | 1960-64 | 7.257 |
Super Snipe s.4 | 1960-64 | 6.495 |
Super Snipe s.5 | 1964-67 | 1.907 |
Super Snipe s.5A | 1964-67 | 1.125 |
Sceptre Mk 1 | 1963-65 | 17.011 |
Sceptre Mk 2 | 1965-67 | 11.985 |
Sceptre Mk 3 | 1967-76 | 43.951 |
Se fotos af Humber biler her