HUMBER

Penny Farthing 1885

Thomas Humber var ingeniør og fabrikerede den første cykel i 1867 i Coventry. I 1885 kom han, Marriott og Cooper med Humber Penny Farthing, som er den blå væltepeter på billedet. I 1887 blev Humber og Co. Limited børsnoteret.

Safety Bicycle 1891

 

 

 

 

 

 

 

I 1891 udvikles Safety Bicycle, som er den model, der er tættest på de modeller der den dag i dag bliver lavet cykler efter. Humber var den bedste på denne tid, da de havde forbedret cykel teknologien og standarten inden for området var meget høje.

Inden 1891 får de et samarbejde med Thomas Charles Willis Pullinger, der blev sendt til Frankrig, for at suge viden til sig omkring i Gladiator Cycle Company hos Alexandre Darracq. Da Humber og Co. Limited får økonomiske vanskeligheder, forbliver Thomas Charles Willis Pullinger hos Alexandre Darracq, hvor han bliver Alexandre’s personlige assistent indtil han rejser tilbage til England.

Humber og Co. Limited udvikler også motorcykler og den første er en E. J. Pennington two-horsepower motor in 1896.

Coventry Motette 1896

Fra cykler til biler

I 1896 begyndte Humber at udvikle biler, hvor den førte Humber bil kom i 1898. I 1899 blev Humber og Co Limited til Humber limited efter en økonomisk krise. De første modeller blev til i Coventry, Beeston og Nottingham. Thomas Humber blev en af de vigtigste fabrikanter af biler i den Britiske motor industri, fordi han får ansat de dygtige, fransk uddannede ingeniører.

I 1900 har Louis Coatalen udstået sin lærertid hos De Dion-Bouton, Clément og Panhard i Frankrig, hvor han også er født.  Louis Coatalen forlader Frankrig for at arbejde i England. I 1901 blive han ansat, som chef ingeniør hos Humber Limited. Han designer deres første, succesfulde, biler, der er i et ret konventionelt design. I 1906 indgår Louis Coatalen partnerskab med William Hillman. I 1904 er Thomas Charles Willis Pullinger tilbage til Humber Limited efter sit ophold i Frankrig og et par år hos Sunbeam. Han blive daglig leder for firmaet i Beeston indtil afdelingen flyttede til Coventry i 1908.

Tourer 1914 – 4 cylinder
Kostede 350 £ fra ny.

Anden største producent af biler

I 1913 var Humber Limites den anden største producent af biler. Under 1. verdenkrig fortsatte de produktionen af biler, motorcykler og cykler, også til militæret .

Tourer 1914 – 4 cylinder – 350 £ fra ny.
British Motor - Humber 1948
British Motor – Frederik d. IX’s Humber Pullman Limousine 1948. Snapshot af Sven Erik Gjørling.

Efter krigen går salget af cykler ned og man helliger sig motorcykelproduktionen. Humber Limited bliver det firma, der producere luksusbiler. Den største model var en Pullman, den eneste limousine i rækken af køretøjer.

I 1925 køber Humber Limited Commerciel Cars Limited i Luton, som producerer erhvervskøretøjer. Herefter bliver navnet til Commer, men det er ikke den store økonomiske gevinst.

I  1928 opkøber Rootes-brødrene en del af aktiemajoriteten af Humber Limited og Hillman Motor Car Co.

Humber Super Snipe 1930

Herefter kommer salgs- og markedsføringen i gang, da Rootes Limited bliver kåret som verdenseksportør. Der blev fokuseret på luksusmodellerne Super Snipe, Hawk og  Pullman.

Motorcykelsalget går voldsomt ned i begyndelsen af depressionen i 1929 og derfor stopper de også med at producere motorcykler.

I 1930 produceres over 2.000 Humberbiler, fordi markedsføringen hos Rootes Group virkede.

Rootes-brødrene overtager den fulde aktiemajoritet i 1931/32 af Humber Limited.

Humber i antal.

(visse angivelser er lidt usikre)

Mærke Periode Antal
12 HP 1933-37 8.486
16/60 & Snipe 80 1932-35 7.891
18 HP 1935-37 866
Snipe 1935-37 2.652
Pullman 1935-39 3.700
16 HP 1937-39 1.925
18/Snipe 1937-39 2.706
Super Snipe 16/Snipe 1938-40 4.206
Armored Car 5.400
Humber Scout Car 4.300
Heavy Utility ”Box” 6.500
FV 1600-1604 3.700
FV 1609-1624 1.724
Heavy Utility (Amb.) 1.144
Flymotorer (W.W.2) 50.000
Hawk Mk1-2 1945-48 >4000
Snipe 1945-48 1.240
Super Snipe  Mk 1 1945-48 3.909
Super Snipe  Mk 2 1948-52 8.361
Super Snipe  Mk 3 1948-52 8.703
Pullman  Mk 2 1948-53 2.200
Pullman  Mk 3 1948-53 1.526
Pullman  Mk 4 1953-54 414
Hawk  Mk 3 1948-52 10.040
Hawk  Mk 4 1948-52 6.492
Hawk Mk 5 1952-54 14.300
Hawk  Mk 6 1954-57 18.836
Hawk  Mk 6A 1954-57 9.614
Super Snipe  Mk 4 1952-57 9.785
Super Snipe  Mk 4A 1952-57 676
Super Snipe  Mk 4B 1952-57 7.532
Hawk s.1 1957-64 15.539
Hawk s.1A 1957-64 6.813
Hawk s.2 1957-64 7.230
Hawk s.3 1957-64 6.109
Hawk s.4 1964-67 1.746
Hawk s.4A 1964-67 3.754
Super Snipe s.1 1958-59 6.072
Super Snipe s.2 1959-60 7.175
Super Snipe s.3 1960-64 7.257
Super Snipe s.4 1960-64 6.495
Super Snipe s.5 1964-67 1.907
Super Snipe s.5A 1964-67 1.125
Sceptre  Mk 1 1963-65 17.011
Sceptre  Mk 2 1965-67 11.985
Sceptre  Mk 3 1967-76 43.951

Se fotos af Humber biler her