Commer bilmærkets begyndelse
I 1905 opretter en gruppe direktører fra forskellige interessevirksomheder et nyt selskab under navnet Commercial Cars Limited, som senere kom til at hedde Commer. Formålet med selskabet er at produceret kommercielle køretøjer i England. Køretøjerne omfattede kommercielle biler, varevogne, lette varevogne, mellemstore til tunge erhvervskøretøjer, militære køretøjer, brandbiler, charabancs, omnibusser og busser samt alle slags industrielle køretøjer. Det blev købt en fabriksbygning i Biscot i Luton til produktion af køretøjer.
De første Commer køretøjer
Commercial Cars blev medlem af Society of Motor Manufacturers and Traders i august 1906. Det var en af de første producenter af erhvervskøretøjer i Det Forenede Kongerige og dets speciale var vare- og lastkøretøjer. På Olympias kommercielle motor-udstilling i marts 1907 udstillede Commercial Cars Limited et lastbilchassis med en 30–36 hestekræfters motor og en gearkasse opfundet af mr. Linley, værkstedets leder. De viste også en charabanc til tredive passagerer som eksempel på industrielle erhvervskøretøjer. Deres første bus blev klar i 1909.
Der blev også produceret militær køretøjer
Under 1. verdenskrig omstillede Commercial Cars Limited sin produktion til militær køretøjer til den britiske hær og i 1919 havde de produceret ca. 3.000 køretøjer. Det betød ikke, at det gik godt hos Commercial Cars Limited. De måtte betale 60% told af £ 75.000, som staten krævede af fortjenesten af deres aktiviteter i forbindelsen med krigen. Derfor måtte de også igennem en økonomisk krise i 1920.
Nyt navn
I 1926 bliver Commercial Cars Limited købt op af Humber Limited og skifter derefter navn til Commer. Begge selskaber indlemmes i Rootes i 1931/32. I 1935 introduceres Commer N1, som bliver brugt af de britiske væbnede styrker under 2. verdenkrig. Den produceres indtil 1939, hvor de introducerer Commer Superpoise-serien (Q-serien), der kan last fra 1-6 tons og drives af en 6-cylindret benzin- eller dieselmotor.
En ny Superpoise-serie (QX-serien, skønt QX også var blevet brugt på nogle tidligere Superpoises) med nyttelast på mellem to og fem ton blev introduceret i 1955.
Mange Commer varevogne og lastvogne var udstyret med Rootes TS3-motor, en totakts diesel, 3 cylindret, vandret modsat stempelmotor, som blev kendt som “Commer Knocker” på grund af den særlige støj den producerede.
I 1970’er blev Commer-navnet blev erstattet af Dodge-navnet efter at Chrysler Europe’s overtagelse af Rootes Group. Efter at Peugeot købte Chrysler Europe i 1978, blev Commer-fabrikken kørt i partnerskab med lastbil afdelingen i Renault, Renault Trucks.
Se mere om Commerkøretøjer på denne Hollandske webside Commer Club Nederland