Hillman
William Hillman havde uddannet sig til ingeniør og blev ven og senere kompagnon med James Starley, der blev kendt som cykelindustrien fader.
James Starley og William Hillman blev ansat i 1868 i Coventry Sewing Machine Company hvor også Josiah Turner var ansat. Turners nevø bragte en Michaux Velocipede med fra Frankrig. I Coventry Sewing Machine Company begyndte de 3 at udvikle Velocipeders (væltepetere) efter det franske design. I 1869 skiftede firmaet navn til The Coventry machinist Company. Mange nøglepersoner begyndte deres cykelkarriere her, herunder James Starley, William Hillman og George Singer blandt mange andre, inden de startede deres egen cykel virksomhed i Coventry.
James Starley og William Hillman starter for sig selv i 1870. De får patent på deres Ariel cykel (Penny-farthing) model og i løbet af 1871 kommer William Borthwick Smith til og firmart får navnet Smith, Starley & Co. I slutningen af 1872 forlader William Hillman Smith, Starley & Co.
Starter nyt firma Hillman, Herbert og Cooper
I 1875 stifter han sammen med den kapitalstærke William Henry Herbert (bror til Alfred Herbert, grundlægger af coventry machine tool company) cykelfabrikken Hillman og Herbert. De producere penny-farthing cykler. I 1880 kommer George Beverley Cooper til virksomheden, som skifter navn til Hillman, Herbert og Cooper. I 1884 kommer de med kangaroo cyklen og de fortsatte udviklingen af cykler. I slutningen af 1880’erne overtager de James Starley’s design på Safety cyklen. Udviklingen fortsatte så cyklerne kom mere og mere til at lignede cyklerne, vi kender i dag. I 1891 sælger de firmaet til Premier Bicycle Co., der var blevet verdens største cykelproduktion.
Fra cykler til biler
Samtidig med produktionen af cykler, begynder Hillman at opkøbe forskellige fabrikker, herunder en maskinfabrik i1887, der producere rulleskøjter, symaskiner, kugle- og rullelejer.
Disse emner blev, som nogle af de første, produceret i masseproduktion og solgt til 4 fabrikker i Coventry og i 1896 en femte i Nürnberg i Tyskland. Efter salget af cykelfabrikken og ejerskab af flere fabrikker blev William Hillman millionær inden århundredeskiftede og købte Abingdon House i Stoke Aldermoor og besluttede sig for at bygge en bilfabrik mere her. I 1905 var hans interesse vagt omkring racerløb. Han mødte Louis Coatalen, som var chefingeniør hos Humber, hvor han havde bygget sin første motor i 1898.
Endnu et nyt firma Hillman-Coatalen Company Ltd
I 1906 grundlagde han sammen Louis Coatalen firmaet Hillman-Coatalen Company Ltd. hvor de udvikler flere biler og i 1908 lancerede 24HP Hillman-Coatalen, som var en sportsbil. I 1909 forlader Coatalen firmaet og slutter sig til Sunbeam og han giver herefter firmaet navnet Hillman Motor Car Company.
De første biler er fortsat store biler med 6 cylindret motor. Hillman får ansat Alfred John Dawson og efterhånden bliver produktionen udviklet til at producere mindre biler.
Den første bil, som rigtigt sælger, var en mindre bil med 9 hk, firecylindret sideventilet motor i 1913. I 1914 produceres omkring 450 biler, hvilket gør Hillman Motor Car Company til en af de største bilproducenter i Storbritannien. Under krigen lægges produktionen om til at producere ammunition.
Efter 1. verdenskrig
Efter krigen rejste Dawson og Hillman fik udviklet den lille 9 hk, som en 11 hk. Han ansætter John Black, som salgschef i 1918 og Black bliver i 1919 udnævnt til direktør. I 1921 dør William Hillman 72 år gammel. Hans datter Daisy gifter sig samme år med John Black. En af Hillmans andre døtre Kathleen er gift med Spencer Bernau Wilks, der var jurist. Wilks bliver udnævnt til fælles administrerede direktør med John Black i Hillman Motor Car Company.
De 2 svigersønner driver firmaet videre og lancere bl.a. en 14 hk bil, der kom i 1925, og den eneste model, der produceres indtil 1928, hvor Hillman Motor Car Company fusionerer med Humber Limited Commerciel Cars Limited, hvor John Black får plads i begge bestyrelser. Senere i 1928 overtages kontrollen med Hilman-Humber fabrikken af Rootes brødrene. I juli 1929 rejser både Wilks og Black efter uenighed med Rootes brødrene. John Black bliver administrerende direktør i Standard Motor Company og Spencer Bernau Wilks bliver formand for Rover Company i 1929 til 1960’erne.
På den private side
På den private side havde William Hillman i 1874 bygget en kæmpe villa lidt uden for Coventry. Villaen, som blev kaldt Keresley Hall, var på 11 acres – ca 4,5 ha – 45.000 m2 med udsigt til landskabet og med park og tennisbane. Han flyttede ind med hustru Fanny, født Moreton Brockas, som han var blevet gift med i 1873.
De fik efterhånden 8 døtre ved navn Fanny Mable, Mary Beatrice (1881), Evelyn (1883), Dorothy Ann (1885), Margaret Verena, Edith R., Kathleen Edith (1891), og Daisy. Der er også registreret en søn født i 1876 ved navn William, men han er død som spædbarn.
3 af døtrene blev gift ind i bilindustriens andre firmaer.
Dorothy Annie (1885-1975) blev gift med Thomas Sidney Dick, onkel til Alick Dick, formand for Standard Motors.
Margaret Verena (1887-1965) blev gift med John Black,
Kathleen Edith (1891-1972) blev gift med Spencer Bernau Wilks.
Efter William Hillman’s død i 1921 bliver hustruen Fanny boende til hendes død i 1927.
Se også mere på Hillman Owners Club i England
40 hk 1907-1911
25 hk 1909-1913
12/15 1908-1913
9 hp 1913-1915
10 hk 1910
13/25 1914
11 1915-1926
10 hk Super Sports 1920-1922
14 1925-1930
Straight 8 1928-1930
20 1928-1931
Vortic 1931-1932
guiden 1931-1933
Hillman i antal fra 1933.
Mærke | Periode | Antal |
16 HP & 20/70 | 1933-35 | 4.092 |
Minx | 1931-35 | 43.306 |
Minx Magnificient | 1935-39 | 92.095 |
Aero Minx | 1932-35 | 649 |
16 HP, Hawk, 80 | 1935-38 | 5.236 |
14 | 1937-39 | 3.984 |
Minx Mk 1-2 | 1939-48 | 60.000 |
Minx Mk.3 | 1948-49 | 28.619 |
Minx Mk.4 | 1949-51 | 90.832 |
Minx Mk.5 | 1951-53 | 59.777 |
Minx Mk.6 | 1953 | 44.643 |
Minx Mk.7 | 1953-54 | 60.711 |
Minx Mk 8/8A | 1954-56 | 94.123 |
Husky Mk 1 | 1954-57 | 41.898 |
Minx s. 1-2 | 1956-58 | 202.264 |
Minx serie 3 | 1958-59 | 83.105 |
Minx s. 3A | 1959-60 | 78.052 |
Minx s. 3B | 1960-61 | 58.260 |
Husky s.1-2 | 1958-63 | 56.000 |
Imp Mk1-2 | 1963-76 | 370.234 |
Arrow-Hunter Mk. 1-2-GT | 1966-77 | 470.000 |
”Tilly” | 1939-45 | 19.500 |
Avenger | 1970-76 | 639.631 |
Super Minx | 1961-67 | 139.142 |
Zimp | 1964 | 3 |
Paycan Hunter CKD Paycan Hunter |
1964-79 1979-2005 |
2.300.000 |
Hillman Hunter blev solgt som Dodge 1500 og Dodge Polara. De kaldes en tidlig verdensbil; en bil der sælges på alle markeder og fremstilles i flere lande.