Singer
George Singer begyndte med at producere cykler i 1876 i et forretningscenter i Coventry. I 1901 blev firmaet til Singer Motor Co., der fremstillede cykler og biler. Han var den første motorfabrikant til at lave en lille økonomibil, der var en kopi af en stor bil. Den var meget mere robust bygget og med sin 4 cylinders 10 hk motor blev Singer Ten mere eftertragtet end de biler, der lignede cykler (cykelbiler).
Ten’en blev lanceret på cykel- og motorcykel showet i 1912 i Olympia.
Coventry-Premier
Oprindeligt startede firmaet i 1875 med at hedde Hillman & Herbert Cycle Co. Ltd og de fremstillede også cykler. I 1876 kommer George Cooper til og i 1891 får firmaet navnet Coventry Premier Ltd. Det påstås, at omkring 1908 var Coventry-Premier verdens største cykelkompagni, når motorcyklerne tælles med. I 1914 begynder Coventry-Premier også at fremstille biler.
Singer overtager Coventry-Premier i 1920.
Calcott
Calcott familien fremstillede rulleskøjter og var også involveret i cykel og motorcykelindustrien. En A. Anderson, som tidligere havde været hos Singer, konstruerede Calcott’s første bil i 1913. I 1926 opkøbes Calcott af Singer, der fra 1929 producere biler af mærkerne Calcott, Aster og Coventry-Premier.
William Rootes var som ung i lære hos Singer. I 1927 foretog han sin første investering i egen bilproduktion i den økonomiske trængte Singer Motor Co firma. I perioden 1929-32 fremstilles bl.a. kommercielle biler.
Der blev produceret nogle bemærkelsesværdige modeller, der konkurrerede i langdistanceløb og rallys.
3. største bilproducent i UK
I 1929 var Singer den 3. største engelske bilproducent. Der var 8 000 medarbejdere, fordelt over 7 fabrikker, der tilsammen producerede 28.000 biler det år.
I 1934 lanceres Nine Coupe, som deres sports model. Det bliver meget populær og er konstrueret med den meget lange forende.
I 1939 blev deres Roadster 9hp lanceret, men solgte ganske lidt idet krigen brød ud. Efter krigen i 1946 gik Singer i gang igen med at producere Roadsteren, dog i en lidt længere udgave og først i ’50erne, som ventrestyret model til eksport. Den solgt godt i USA og den fik god reklame, da både Marilyn Monroe, Donald O’Connor, Debbie Reynolds, Sammy Davis Jr og andre topfilmstjerner, som Lucille Ball og Katharine Hepburn, alle blev set med Roadsters.
Ender også hos Rootes
På grund af økonomiske vanskeligheder efter krigen, accepterer Singer-aktionærerne et tilbud fra William Rootes, som igen sætter sine ben på fabrikken mange år efter han var lærling der. Efter Rootes overtager Singer fremstilles de succesfulde Gazelle, Vogue og Chamois serier.
Produktionstal for Singer
(visse angivelser er lidt usikre)
Mærke | Periode | Antal |
Alle modeller i | 1929 | 28000 |
Le Mans | 1932-37 | 71 |
9 Roadster | 1939-49 | |
SM1500 | 1948-54 | 18666 |
9 Roadster serie 4A | 1949-50 | |
9 Roadster serie 4AB/4AC | 1950-1953 | |
SM Roadster serie 4AD/4ADT | 1951-55 | |
SMX Roadster | 1953 | |
Hunter | 1954-56 | 4750 |
Hunter 75 | 1955 | 20 |
Gazelle Mk 1 | 1956-58 | 4344 |
Gazelle Mk 2 | 1956-58 | 1582 |
Gazelle Mk 2A | 1958-61 | 3824 |
Gazelle Mk 3 | 1958-61 | 10929 |
Gazelle Mk 3A | 1958-61 | 12491 |
Gazelle Mk 3B | 1958-61 | 13272 |
Gazelle Mk 3C | 1961-63 | 15115 |
Gazelle Mk 5 | 1963-65 | 20022 |
Gazelle Mk 6 | 1965-67 | 1482 |
Vogue 1 | 1961-64 | 7423 |
Vogue 2 | 1961-64 | 20021 |
Vogue 3 | 1964-65 | 10000 |
Vogue 4 | 1965-66 | 10325 |
Vogue(Arrow) | 1966-70 | 47655 |
Gazelle(Arrow) | 1967-70 | 31482 |
Chamois | 1964-70 | 40678 |
Chamois Sport | 1966-70 | 4149 |
Chamois Coupe | 1967-70 | 4971 |