Singer

Singer Courier 1886. Et usuccesfuldt eksemplar af en mere sikker cykel.

George Singer begyndte med at producere cykler i 1876 i et forretningscenter i Coventry. I 1901 blev firmaet til Gorge Singere’s Singer Motor Co., der fremstillede både cykler og biler. Singer Motor Co var den første motorfabrikant til at lave en lille økonomibil, der var en kopi af en stor bil. Den var meget mere robust bygget med sin firecylindrede ti hestekræftermotor blev Singer Ten end de cykelbiler lignende biler.

Singer damecykel 1918
Coventry Premier Tricar 1920 – Singer forsatte navnet indtil 1924

Singer Ten blev lanceret på cykel- og motorcykel showet i 1912 i Olympia.

Coventry-Premier

Oprindeligt startede firmaet i 1875 med at hedde Hillman & Herbert Cycle Co. Ltd og de fremstillede også cykler. I 1876 kommer George Cooper til og i 1891 får firmaet navnet Coventry Premier Ltd. Det påstås, at omkring 1908 var Coventry-Premier verdens største cykelkompagni, når motorcyklerne tælles med. I 1914 begynder Coventry-Premier også at fremstille biler.

Singer overtager Coventry-Premier i 1920.

Singer junior 19129 – Blev introduceret ved Olympia Motor Show 1926. produceret ind til 1932

Calcott

Calcott familien fremstillede rulleskøjter og var også involveret i cykel og motorcykelindustrien. En A. Anderson, som tidligere havde været hos Singer, konstruerede Calcott’s første bil i 1913. I 1926 opkøbes Calcott af Singer, der fra 1929 producere biler af mærkerne Calcott, Aster og Coventry-Premier.

 

William Rootes var, som ung i lære hos Singer. I 1927 foretog han sin første investering i egen bilproduktion i den økonomiske trængte Singer Motor Co firma.  I perioden 1929-32 fremstilles bl.a. kommercielle biler.

Singer Le Man 1932

Der var også nogle bemærkelsesværdige modeller, der konkurrerer i langdistanceløb og Rallys, der blev produceret.

I 1929 var Singer den 3. største UK producent af biler. Der var 8 000 medarbejdere fordelt over 7 fabrikker, der tilsammen producerede 28.000 biler det år.

Singer Roadster 1952

I 1939 blev Singer Roadster 9hp lanceret, men solgte ganske lidt i det krigen brød ud. Efter krigen i 1946 gik Singer igang igen med at producere Roadsteren, dog i en lidt længere udgave og først i ’50erne, som ventrestyret model til eksport. Den solgt godt i USA og den fik god reklame, da både Marilyn Monroe, Donald O’Connor, Debbie Reynolds, Sammy Davis Jr og andre topfilmstjerner, som Lucille Ball og Katharine Hepburn alle blev set med Roadsters.

På grund af økonomiske vanskeligheder efter krigen, accepterer Singer-aktionærerne et tilbud fra William Rootes, som igen sætte sine ben på fabrikken mange år efter han var lærling i Singer. Efter Rootes overtager Singer fremstilles de succesfulde Singer Gazelle, Vogue og Chamois serier.

Produktionstal for Singer

Singer(visse angivelser er lidt usikre)

Mærke Periode Antal
Alle modeller i 1929 28000
Singer Le Mans 1932-37 71
9 Roadster 1939-49
SM1500 1948-54 18666
9 Roadster  serie 4A 1949-50
9 Roadster  serie 4AB/4AC 1950-1953
SM Roadster  serie 4AD/4ADT 1951-55
SMX Roadster 1953
Hunter 1954-56 4750
Hunter 75 1955 20
Gazelle  Mk 1 1956-58 4344
Gazelle  Mk 2 1956-58 1582
Gazelle  Mk 2A 1958-61 3824
Gazelle  Mk 3 1958-61 10929
Gazelle  Mk 3A 1958-61 12491
Gazelle  Mk 3B 1958-61 13272
Gazelle  Mk 3C 1961-63 15115
Gazelle  Mk 5 1963-65 20022
Gazelle  Mk 6 1965-67 1482
Vogue 1 1961-64 7423
Vogue 2 1961-64 20021
Vogue 3 1964-65 10000
Vogue 4 1965-66 10325
Vogue(Arrow) 1966-70 47655
Gazelle(Arrow) 1967-70 31482
Chamois 1964-70 40678
Chamois Sport 1966-70 4149
Chamois Coupe 1967-70 4971
Ser foto og modeller her