Selskaberne i Rootes Group

Den første Humber konstruktion blev fremstillet i 1896. Humber blev indlemmet i Rootes i 1928.

Vulcan Motor & Engineering konstruerede den første kommercielle vogn i 1898. Vulcan blev indlemmet i Rootes i 1938.

Den første Sunbeam blev fremstillet i 1899. Den var forsynet med en 1 cyl. Forman motor med 5 HP. Senere i 1900 fik den en 2 cyl. Forman motor på 6 HP. Sunbeam blev indlemmet i Rootes i 1935.

Commer Limited kom med deres første kommercielle bil i 1903. Commer blev indlemmet i Rootes i 1928.

Talbot (egentlig Clement-Talbot) havde den første bil klar i 1904. Talbot blev indlemmet i Rootes i 1935.

Singer Motor Co. blev etableret i 1905. Singer blev indlemmet i Rootes i to omgange både i 1927 og i 1955.

Den første Hillman var en model 40, der blev produceret fra 1907. Den var forsynet med en 6 cyl. motor på 9654 ccm og 40 HP. Hillman blev indlemmet i Rootes i 1928.

Tilling Stevens (senere T.S. Motor) introducerede deres første benzin-elektriske kommercielle bil i 1907.  T.S. Motor blev indlemmet i Rootes i 1952.

Karriers kommercielle vogne blev introduceret i 1908. Karrier blev indlemmet i Rootes i 1934.

Den sidst konstruerede Rootes bil var type 424. Typen blev benyttet til Sunbeam Lotus, Sunbeam 1600, Talbot 1,3 & Talbot 1,6TI.

Biltypen blev produceret indtil 1981. Denne model har som alle andre Rootes biler baghjulstræk. Rootes har aldrig fremstillet biler med forhjulstræk.

 

Rootes Groups selskabsstruktur

For at skabe et bedre overblik over Rootes Groups bil imperium, der bestod af 29 selskaber, valgte man at omstrukturere i 1967. Formålet var også, at opnå en rationaliseringsgevinst, da flere afdelinger ikke var produktive nok.

Omstruktureringen blev gjort inden Rootes familien solgte aktiemajoritet til Chrysler.

Der blev dannet to selskaber, Rootes Motors Ltd. & Rootes Motors Scotland Ltd.                          29 selskaber blev dermed reduceret til to.

De oprindelige 29 selskaber blev fordelt henholdsvis i England under Rootes Motors Ltd. med 26 underselskaber og i Skotland under Rootes Motors Scotland Ltd med 3 underselskaber, som det fremgår at skemaet herunder.

Rootes Motors Ltd

Automobile Holding Ltd. British Light Steel Pressings Ltd. Canterburry Motor Co. Ltd.
Commer Cars Ltd. Darracq Motor Engineering Co. Ltd. Dodge Brothers (Britain) Ltd.
Georg Heath Ltd. Hillman Motor Car Co. Ltd. Humber Ltd.
Karrier Motors Ltd. Luton Way Motors Ltd. Motor Industries Ltd.
Popular Motoring Ltd. R.I. Engineering Ltd. Rootes Ltd.
Rootes Marine Ltd. Rootes Motors Overseas Ltd. Rootes Motors (Parts) Ltd.
Singer Motors Ltd. Sunbeam-Talbot Ltd. Thrupp & Maberly Ltd.
Tilling-Stevens Ltd. Tom Garner Ltd. Vulcan Motors Ltd
Warwick Autos Ltd. Warwick Wright Ltd.

Rootes Motors Scotland Ltd.

Rootes Scotland Ltd. British Light Steel Pressings Ltd. Humber Ltd.

Rootes koncernens hovedkvarter og administration befandt sig i London.

Fabrikationen foregik på syv forskellige steder:

Coventry
Rootes Motors Ltd. her var produktionen af 4-cyl. Motorer og transmissioner. Konstruktionsafdeling og Serviceskoler.

Ryton-on-Dunsmore
Humber Ltd. med 8700 ansatte. Her var samlefabrik (- Imp). CKD-division. Uviklingsafdelingen, Salg & Marketing.

Dunstable
Commer Cars Ltd. her var samlefabrikken for kommercielle biler.

Luton
Commer Cars Ltd med 2743 ansatte. Her blev produceret komponenter til Commer, Karrier & Dodge.

Maidstone
Tilling-Stevens Ltd med 825 ansatte. Her blev Rootes dieselmotorer og Tempair- og Airconditionanlæg produceret.

Birmingham
Hills Precision Die Casting Ltd med 433 ansatte. Her blev alle plastkomponenter produceret.